Photo: tariqahmadbt ⁩ on X

معاون وزیر خارجه‌ی بریتانیا: وضعیت هزاره‌ها در افغانستان را از نزدیک رصد می‌کنیم

طارق احمد، معاون وزیر خارجه‌ی بریتانیا در امور جنوب آسیا گفته است که این کشور وضعیت هزاره‌ها و اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان را از نزدیک رصد می‌کند.

او این مطلب را در نامه‌ای به لرد دیوید آلتون، عضو مجلس اعیان بریتانیا در پاسخ به پرسشی درباره‌ی هزاره‌ها در افغانستان بیان کرده است.

طارق احمد نوشته است: «ما از نزدیک وضعیت مردم هزاره و سایر اقلیت‌های قومی و مذهبی را که مدت‌ها است در افغانستان با حملات و تبعیض روبه‌رو بوده‌اند، رصد می‌کنیم.»

این مقام بریتانیایی درباره‌ی قتل‌های هدفمند و آوارگی اجباری هزاره‌ها ابراز تأسف کرده و گفته است که علنا حملات فزاینده بر هزاره‌ها در افغانستان را محکوم و درخواست سازمان ملل برای تحقیقات و پاسخ‌گویی عاملان این حملات را تکرار کرده است.

تازه‌ترین انفجار در منطقه‌ی هزاره‌نشین در غرب کابل روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته رخ داد که بر اساس آمار طالبان، جان دست‌کم دو نفر را گرفت و ۱۲ زخمی برجای گذاشت.

اوایل این هفته نیز یک موتر شهری نوع کاستر در ساحه‌ی «قلعه ناظر» در دشت برچی هدف یک انفجار قرار گرفت که بر اساس آمار طالبان، در آن انفجار دو نفر کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند‌. یوناما تلفات این انفجار را ۲۵ کشته و زخمی اعلام کرد.

ماه‌ گذشته نیز هزاره‌ها و شیعیان در غرب کابل، هرات و بغلان هدف قرار گرفته بودند.

به‌جز دو حمله‌ی مسلحانه در هرات، سایر حملات را گروه داعش برعهده گرفته است.

معاون وزیر خارجه‌ی بریتانیا در ادامه‌ی نامه‌ی خود گفته است که از تحقیقات درباره‌ی هزاره‌ها برای آگاهی و درک از نقض حقوق بشری که مردم هزاره در افغانستان را هدف قرار می‌دهد، استقبال می‌کند.

طارق احمد گفته است که بریتانیا طالبان را تحت فشار قرار می‌دهد تا از حقوق بشر همه‌ی شهروندان افغانستان، از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر مانند اقلیت‌های مذهبی و قومی حمایت کنند.

به‌گفته‌ی او، اخیرا دیپلمات‌های بریتانیایی در سفر خود به کابل این کار را انجام داده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا گفته است که این کشور همچنین طالبان را تشویق می‌کند تا با طیفی از شهروندان افغانستان وارد گفت‌وگو شوند و حکومت‌ فراگیر را ایجاد کنند.