وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان: یک هواپیمای شخصی روسی در بدخشان سقوط کرده است

پس از نشر گزارش‌ها از سقوط هواپیمای هندی در بدخشان، مقام‌های اداره‌ی هوانوردی هند اعلام کرده‌اند که این هواپیما هندی نیست. همزمان وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان اعلام کرده است که این هواپیما یک جت شخصی روسی است.

در خبرنامه‌ی این وزارت که در ایکس منتشر شده، آمده است که بر اساس اطلاعات اولیه، یک فروند جت شخصی روسی با شش سرنشین و خدمه که از هند به مقصد تاشکند در حال پرواز بود شام روز گذشته بر فراز بدخشان از مسیر خود خارج و «احتمالا سقوط کرده است».

وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان گفته است که مسیر هواپیمای مذکور در حریم هوایی افغانستان برنامه‌ریزی نشده بود و احتمالا به‌دلیل مشکلات فنی از مسیر خود منحرف شده است.

رویترز نیز به نقل از مقام‌های هوانوردی روسیه گزارش داده است که یک هواپیمای ثبت‌شده در روسیه با شش سرنشین شب گذشته از صفحه‌ی رادار بر فراز افغانستان ناپدید شده است.

مقام‌های هوانوردی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که این هواپیما یک پرواز چارتر بوده که از هند، از طریق ازبیکستان به مسکو در حال پرواز بوده است.

طبق این گزارش، هواپیمای سانحه‌دیده جت فالکون ۱۰ و ساخت فرانسه است.

مسئولان محلی طالبان در بدخشان صبح امروز خبر دادند که یک هواپیما در بلندی‌های این ولایت سقوط کرده است.

فرماندهی امنیه‌ی طالبان در بدخشان گفته است که این هواپیما شب گذشته (شنبه، ۳۰ جدی) در ساحه‌ی «توپ‌خانه»ی ولسوالی زیباک با «تصادم به کوه‌های بلند این منطقه سقوط کرده است».

خبرگزاری دولتی باختر تحت مدیریت طالبان به نقل از مسئولان محلی این گروه نوشته بود که این هواپیما متعلق به یک شرکت هندی بوده است.