Photo: DChlnd

طالبان: هواپیمایی که در بدخشان ناپدید شده بود پیدا شد و چهار سرنشین آن نجات یافتند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید هواپیمایی که شام دیروز در بدخشان ناپدید شده بود، پیدا شده و چهار سرنشین آن، به‌شمول خلبان زنده‌اند.

مجاهد شام امروز (یک‌شنبه، ۱ دلو) در ایکس نوشته است که این هواپیما در منطقه‌ی «ارزکوه» ولسوالی کوف‌آب بدخشان پیدا شده است.

به‌گفته‌ی او، چهار سرنشین هواپیما، به‌شمول خلبان آن توسط تیم نجات طالبان نجات داده شده و تلاش برای پیداکردن سایر سرنشینان آن ادامه دارد.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان نیز از بلندی‌های بدخشان ویدیویی منتشر کرده که ظاهرا محل ناپدیدشدن این هواپیما است، اگرچه این ویدیو هواپیمایی را نشان نمی‌دهد.

مسئولان محلی طالبان در بدخشان صبح امروز از سقوط هواپیما در کوه‌های ولسوالی زیباک این ولایت خبر دادند و گفتند این هواپیما متعلق به یک شرکت هندی است، اما اداره‌ی هوانوردی هند این ادعا را تکذیب کرد.

در همین حال، مقام‌های هوانوردی روسیه گفتند یک هواپیمای «ثبت‌شده» در روسیه با شش سرنشین شب گذشته از صفحه‌ی رادار بر فراز افغانستان ناپدید شده است.

مقام‌های هوانوردی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که این هواپیما یک پرواز چارتر بوده که از هند، از طریق ازبیکستان به روسیه در حال پرواز بوده است.

طبق این گزارش، هواپیمای سانحه‌دیده جت فالکون ۱۰ و ساخت فرانسه است.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان نیز گفت که یک فروند جت شخصی روسی با شش سرنشین و خدمه که از هند به مقصد تاشکند در حال پرواز بود بر فراز بدخشان از مسیر خود خارج و احتمالا سقوط کرده است.

به‌گفته‌ی این وزارت، مسیر هواپیمای مذکور در حریم هوایی افغانستان برنامه‌ریزی نشده بود و احتمالا به‌دلیل مشکلات فنی از مسیر خود منحرف شده است.