رحمت‌الله نبیل: یک گروه کوچک وابسته به داعش در ولایت قندوز متلاشی شد

اطلاعات روز: رحمت‌الله نبیل، سرپرست و نامزد ریاست امنیت ملی می‌گوید که این ریاست، نسبت به سایر سازمان‌های استخباراتی کشورهای منطقه، بر گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان «حاکم‌تر» بوده است. او از توانایی امنیت ملی در برابر داعش گفت که یک دسته‌ی کوچک مربوط به داعش در ولایت قندوز متلاشی شده است.

نبیل به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در مجلس نمایندگان گفت، فردی به نام ابویوسف دارای تابعیت استرالیا، گروه کوچکی از داعش را در ولایت قندوز ایجاد کرده بود؛ اما امنیت ملی با ردیابی‌ افراد وی را در قندوز بازداشت کرد. او افزود، پس از کشته شدن شخص ابویوسف در سوریه، دسته‌ی مربوط به وی در قندوز از هم پاشید.

اخیراً گزار‌ش‌هایی در مورد حضور هزاران خانواده‌ی مسلح خارجی با بیرق‌های سیاه‌ در ولایت‌های غزنی، هلمند، سرپل، زابل و فراه به نشر رسیدند. مقام‌های محلی غزنی و پکتیکا پیش‌تر اعلام کردند، 1050 خانواده‌ی مسلح خارجی در برخی از مناطق این دو ولایت جابه‌جا شده‌اند و خودشان را مربوط به داعش خوانده‌اند.

اما سرپرست ریاست امنیت ملی در این مورد گفت، اکثریت افراد مسلح با بیرق‌های سیاه در ولایت‌های‌ چون هلمند و فراه، فرماندهان فعلی ناراض طالبان هستند. به گفته‌ی او، این افراد برای جلب توجه یا گرفتن بودجه‌‌ از گروه داعش، دست به چنین کارها می‌زنند.