Photo: @QaharBalkhi via (X)

طالبان خواستار توضیح بیشتر یوناما در مورد آجندا و ترکیب نشست آینده در دوحه شد

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در دیدار با رزا اوتنبایوا، رییس‌دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواستار توضیح بیشتر او در مورد آجندا و ترکیب نشست آینده در دوحه شده است.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس، نوشته است که این دیدار امروز (شنبه، ۱۴ دلو) انجام شده است.

براساس این اعلامیه، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان ضمن درخواست توضیح در مورد نشست دوحه، گفته است که طالبان در روشنایی این توضیحات در مورد اشتراک در این نشست تصمیم می‌گیرند.

وزارت خارجه‌ی طالبان نوشته است که خانم اوتنبایوا اطلاعاتی در مورد نشست دوحه ارائه کرده و خواستار اشتراک هیأت این گروه در این نشست شده است.

قرار است در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی، دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه برگزار شود.

هدف از برگزاری این نشست «بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ی افغانستان به‌گونه‌ی منسجم، هماهنگ و ساختارمند با درنظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد این کشور» گفته شده است.

پیش از این مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان گفته بود که از این گروه برای اشتراک در نشست دوحه دعوت شده است.

در اولین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد از طالبان و سایر گروه‌های سیاسی افغانستان دعوت نشده بود.

هنوز روشن نیست که به‌جز طالبان، از گروه‌های سیاسی و مدنی مخالف این گروه چه کسانی دعوت شده‌اند، اما شماری از گروه‌های سیاسی و زنان معترض خواستار اشتراک در این نشست شده‌اند.

آنان تأکید کرده‌اند که بدون حضور مؤثر مخالفان طالبان در این نشست، نتایج آن برای مردم افغانستان غیرقابل قبول است.