نگرانی پنج سازمان جهانی درباره‌ی بدترشدن وضعیت اقلیمی و خشک‌سالی در افغانستان

پنج سازمان غیردولتی بین‌المللی (انجو) درباره‌ی بدترشدن وضعیت اقلیمی و خشک‌سالی در افغانستان هشدار داده‌اند.

این سازمان‌ها در یک اعلامیه‌ی مشترک گفته‌اند که زمستان گرم‌تر از حد متوسط و کمبود برف، نشانه‌های شوم بدترشدن شرایط اقلیمی و خشک‌سالی در افغانستان است، کشوری که بدترین خشک‌سالی خود در ۳۰ سال اخیر را تجربه کرده است.

این اعلامیه دیروز (دوشنبه، ۱۶ دلو) از سوی سازمان اقدام علیه گرسنگی (ای‌سی‌اف)، گروه بین‌المللی پزشکی (آی‌ام‌سی)، کمک اسلامی در سراسر جهان (آی‌آر‌ام)، نجات کودکان بین‌المللی (اس‌سی‌آی) و ورلد ویژن (دبلیو‌وی‌ای) منتشر شده است.

این سازمان‌ها گفته‌اند که افغانستان تا اکنون در زمستان امسال برف بسیار کمی داشته است و این نگرانی وجود دارد که کمبود آب پس از سه سال متوالی خشک‌سالی ادامه یابد و بحران‌ها در این کشور عمیق‌تر شود.

به‌گفته‌ی این سازمان‌ها، از اول اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۵ جنوری ۲۰۲۴، افغانستان تنها ۴۵ تا ۶۰ درصد میانگین بارندگی را در مقایسه با سا‌ل‌های گذشته تجربه کرده است. همچنین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که دمای بالاتر از حد متوسط بین فبروری و اپریل ۲۰۲۴ بسیار محتمل است.

در اعلامیه‌ی این پنج سازمان غیردولتی آمده است که کودکان و خانواده‌های آسیب‌پذیری که از لحاظ معیشت به کشاورزی متکی هستند، بدون افزایش باران و برف به‌طور قابل‌ توجهی متضرر خواهند شد.

به‌گفته‌ی این سازمان‌ها، بر اساس برآوردهای بین‌المللی، ۷.۸ میلیون کودک در افغانستان در سال ۲۰۲۴ با کمبود غذا مواجه خواهند شد و اگر شرایط خشک‌سالی ادامه یابد، زندگی کودکان همچنان در معرض خطر قرار خواهد گرفت، زیرا ممکن است محصولات کشاورزی از بین برود و تأثیر تغییرات اقلیمی عمیق‌تر شود.

این پنج سازمان اضافه کرده‌اند که کمبود باران شرایط مناسبی را برای شیوع بیماری‌های ساری از طریق آب مانند وبا ایجاد می‌کند و فقر را تشدید خواهد کرد.

سازمان‌های جهانی گفته‌اند که برای جلوگیری از سوق‌داده‌شدن کودکان و خانواده‌های بیشتری از بحران به فاجعه، جامعه‌ی بین‌الملل طرح واکنش بشردوستانه را به‌گونه‌ی کامل تأمین مالی کند.

به‌گفته‌ی این سازمان‌ها، در سال ۲۰۲۳ تنها ۴۵ درصد از کل نیازهای بشردوستانه توسط کمک‌کنندگان تأمین شده است.

بحران بشری افغانستان پس از حاکمیت طالبان تشدید شد.

سازمان ملل می‌گوید که در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک دارند.