Photo: @QaharBalkhi via (X)

مشاور پوتین به متقی: روسیه‌ از حضور طالبان در «کوپ‌ ۲۹» حمایت می‌کند

روسلان ایدلگیریف، مشاور و نماینده‌ی ویژه رییس‌جمهور روسیه در امور تغییرات اقلیمی گفته است که کشورش از حضور هیأت طالبان در بیست‌ونهمین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم‌ به «کوپ ۲۹» حمایت می‌کند.

وزارت خارجه‌ی طالبان در اعلامیه‌ای نوشته است که روسلان ایدلگیریف عصر امروز (شنبه، ۲۱ دلو) با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در کابل دیدار کرده و تأکید کرده است که افغانستان باید در نشست‌های بین‌المللی در مورد تغییرات اقلیم اشتراک داشته باشد.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در این دیدار گفته است که افغا‌نستان در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش ندارد، اما از تأثیرات منفی تغییرات اقلیم مصئون نیست.

متقی در این دیدار ضمن این‌که خواستار حمایت روسیه از حضور هیأت طالبان در نشست‌های بین‌المللی در مورد حفاظت محیط زیست شده، از این کشور خواسته است که کارمندان ادارات محیط‌زیست و جنگلات این گروه را نیز آموزش دهد.

بیست‌ونهمین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کوپ ۲۹) قرار است از ۱۱ تا ۲۴ نوامبر سال جاری میلادی در شهر باکو، پایتخت آذربایجان برگزار شود.

در بیست‌وهشتمین نشست که سال گذشته میلادی در امارات متحده عربی برگزار شد، از طالبان دعوت نشده بود.

بر اساس یک گزارش گروه بین‌المللی بحران، برگزارکنندگان نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل به‌دلیل عدم به رسمیت‌شناسی طالبان از سوی کشورهای جهان، نتوانستند راهی برای دعوت از این گروه در این نشست پیدا کنند.

افغانستان در میان ده کشوری است که در معرض آسیب‌پذیری شدید از تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی قرار دارد و در سال جاری خورشیدی، برای سومین سال متوالی خشک‌سالی شدید را تجربه کرد.

نهادهای سازمان ملل متحد بارها از تأثیرات ناگوار تغییرات اقلیمی بر زندگی مردم افغانستان هشدار داده‌اند و خواستار کمک جامعه جهانی برای مقابله با تأثیرات تغییرات اقلیمی در کشور شده‌اند‌.