Photo: captured from a video via state.gov

امریکا: قویا از تعیین نماینده‌ی ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان حمایت می‌کنیم

میتو میلر، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که این کشور قویا از درخواست قطع‌نامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعیین نماینده‌ی ویژه در امور افغانستان حمایت می‌کند و از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد که هرچه زودتر این نماینده را تعیین کند.

میلر این اظهارات را دیروز (سه‌شنبه، ۲۴ دلو) در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی موضع دولت امریکا در نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان که قرار است در دوحه برگزار شود، بیان کرده است.

او گفته است که توماس وست و رینا امیری، نمایندگان ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان در نشست دوحه اشتراک خواهند کرد.

میلر علاوه کرده است که نشست دوحه بر اساس قطع‌نامه‌ی شورای امنیت برگزار می‌شود و امریکا از درخواست قطع‌نامه حمایت می‌کند.

او گفته است: «ایالات متحده قویا از درخواست قطع‌نامه برای فرستادن فرستاده‌ی ویژه سازمان ملل به افغانستان حمایت می‌کند و از دبیرکل می‌خواهد که هرچه زودتر یک نماینده‌ی ویژه را تعیین کند.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا افزوده است که یک نماینده‌ی ویژه برای هماهنگی تعاملات بین‌المللی در مورد افغانستان برای دستیابی به «اهداف تعیین‌شده در این قطع‌نامه موقعیت خوبی خواهد داشت».

این در حالی است که حکومت طالبان با تعیین چنین نماینده‌ای مخالف است. این گروه می‌گوید که با حضور دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما)، نماینده‌ی ویژه ضرورت نیست.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است به روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی در دوحه برگزار شود.

این نشست با میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و در آن پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» بر اساس قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی می‌شود.

هدف از برگزاری این نشست «بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ی افغانستان به‌گونه‌ی منسجم، هماهنگ و ساختارمند با درنظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان» گفته شده است.