Photo: @QaharBalkhi via (X)

متقی: در صورت عدم توجه به شرایط ما، ترجیح می‌دهیم در نشست دوحه شرکت نکنیم

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که در صورت عدم توجه به شرایط این گروه از سوی سازمان ملل متحد، ترجیح می‌دهند که در نشست دوحه شرکت نکنند.

براساس اعلامیه‌‌ای که عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان در ایکس منتشر کرده، آقای متقی این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۲۵ دلو) در دیدار با دیمتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل بیان کرده است.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که این گروه با نهادهای مختلف سازمان ملل متحد در تماس است و دیدگاه خود را در مورد شرایط حضور در نشست دوحه به اشتراک گذاشته است.

متقی گفته است، در صورتی که در نشست دوحه فرصت رایزنی میان طالبان و سازمان ملل متحد در رابطه به همه‌ی موضوعات فراهم شود و این گروه بتواند از افغانستان نمایندگی کند، در این صورت این نشست یک فرصت خوب است.

وزارت خارجه‌ی طالبان جزئیاتی در مورد شرایط این گروه برای اشتراک در نشست دوحه ارائه نکرده است.

پیش از این حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل گفته بود که طالبان برای اشتراک در نشست دوحه «دو شرط مهم» دارند‌.

نماینده‌ی ویژه ایران نیز جزئیاتی در مورد این شرط‌ها ارائه نکرده، اما گفته است که «اگر مسیر ‎کمیته تماس منطقه‌ای مورد توجه دیگران قرار گیرد، مسیر تعامل دنبال شود با افغانستان باثبات روبرو خواهیم شد».

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی در دوحه به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شود‌.

در این نشست پیشنهادات «ارزیابی مستقل افغانستان» بررسی می‌شود و نمایندگان کشورها در مورد تعیین نماینده‌ی ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان رایزنی می‌کنند.