محمد رضا بهرامی
Photo: Ariana News

سفیر پیشین ایران: طالبان اراده‌ی برای عمل به توافقات رسمی ندارند

محمدرضا بهرامی، سفیر پیشین ایران در کابل می‌گوید که «نحوه‌ی تعامل صورت‌گرفته توسط طالبان در نشست اخیر کمیساران آب هیرمند نشان داد آنان اراده‌ای برای عمل به تعهد و توافقات رسمی ندارند».

آقای بهرامی امروز (چهارشنبه، ۲ حوت) با نشر پستی در ایکس نوشته است که طالبان «اساسا با عنصر مسئولیت‌پذیری بیگانه هستند».

رسانه‌های ایرانی در روزهای اخیر گزارش دادند که نشست کمیساران آب هلمند میان دو طرف در روزهای ۲۵ و ۲۶ دلو در شهر زابل سیستان و بلوچستان آن کشور برگزار شد، اما بی‌نتیجه پایان یافت.

خبرگزاری دولتی ایران-ایرنا گزارش داد که این نشست با وجود پافشاری نمایندگان ایران بر اتخاذ تصمیم‌های لازم جهت رفع موانع و ارائه‌‌ی برنامه‌ی زمانبندی رهاسازی آب برای تأمین حق‌آبه، همچون نشست‌های چند سال اخیر به‌دلیل همراهی نکردن و نبود اراده‌ی کافی در طرف مقابل به نتیجه نرسید.

ایرنا نوشت که طرف افغانستان با ارائه‌ی گزارشی مدعی خشک‌سالی شدید در این کشور شد، اما کارشناسان فنی ایرنا با ارائه‌ی مستندات علمی و تصاویر ماهواره‌ای این ادعا را به چالش کشیده و خواستار اجرای تعهدات مندرج در معاهده از طرف افغانستان شدند.

افغانستان و ایران برای تقسیم آب رود هلمند در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌ای را امضا کرده‌اند.

مقام‌های ایرانی می‌گویند که بر اساس این معاهده، در سال‌های آبی باید سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شود؛ اما آنان مدعی اند که ایران این مقدار آب را دریافت نمی‌کند.

تنش بر سر آب هلمند میان ایران و طالبان در اوایل امسال بالا گرفت و رییس‌جمهور ایران به طالبان هشدار داد. طالبان اما در واکنش گفتند که آب کافی در افغانستان نیست.