مانور نیروهای زمینی ارتش در پل‌چرخی کابل

اطلاعات روز: ده‌ها تن از نیروهای زمینی ارتش دیروز در مرکز تعلیمی وزارت دفاع ملی در پل‌چرخی کابل، مانور نظامی انجام دادند. در این مانور نظامی ده‌ها سرباز و افسر نیروهای زمینی ارتش توانایی‌های‌شان را برای مبازره با تروریزم، به‌ویژه طالبان و خنثاسازی ماین‌های کنار جاده، به نمایش گذاشتند.

جنرال امین پتیانی، فرمانده مرکز تعلیمی ارتش انجام این مانور را برای ارتقاى روحیه‌ی وطن‌دوستی سربازان ارتش ملی مؤثر خواند و تأکید کرد، در چنین تمرینات نظامی توانایی‌های سربازان برای دفاع مستقلانه از تمام‌ اراضی کشور و مقابله با گروه‌های تروریستی، به‌ویژه طالبان، بیش‌تر می‌شود.

او افزود که در مرکز تعلیمی وزارت دفاع در پل‌چرخی، تمام آموزش‌های نظری و عملی از سوی افسران اردو با سیستم آموزشی سازمان ناتو‌ انجام می‌شود. در مانور دیروز، سربازان و افسران ارتش با تمثیل، یک کمین فرضی مخالفان مسلح دولت را پس از چند دقیقه از بین بردند و یکی از مخالفان مسلح کشته و 11 تن دیگر آنان بازداشت شدند.

در این مانور، سربازان و افسران با استفاده از شماری از تانک‌های ارتش، سلاح‌های سنگین و سبک، تعدادی از طالبان فرضی را در جبهه‌ی جنگ عقب راندند. هم‌چنان یکی از ماین‌های کنار جاده‌ی مخالفان مسلح را خنثا کردند. پس از آن یک مانور نظامی دیگر نیز اجرا شد و در آن‌ هفت تن از مخالفان مسلح در یک خانه پنهان شده بودند.

نیروهای زمینی، پس از دریافت اطلاعات استخباراتی، به شکل ماهرانه سه تن از مخالفان مسلح را در این خانه بدون تلفات غیر‌نظامیان کشتند و چهار تن دیگر آنان را بازداشت کردند. مجموع نیروهای ارتش به بیش از 200 هزار تن می‌رسد که به گفته‌ی کارشناسان، آنان در جریان‌ سال‌های گذشته از نگاه آموزشی به سطح خوبی رسیده‌اند.

در حال حاضر این نیروها با طالبان در شماری از ولایت‌ها به ‌طور مستقلانه مبارزه می‌کنند؛ اما آنان با کمبود سلاح‌های سنگین و قوای هوایی مواجه هستند. با امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو، انتظار می‌‌رود که در سال‌های آینده سلاح‌های سنگین و هواپیماهای جنگی، از جمله جت، در اختیار نیروهای ارتش قرار داده شود.