Photo: via Secretary Antony Blinken on X

بلینکن: محدودیت‌های طالبان بر زنان، خلاف خواست مردم افغانستان است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا می‌گوید که محدودیت‌های طالبان بر زنان، خلاف خواست مردم افغانستان است. او گفته است که اکثریت مردم افغانستان خواستار دسترسی زنان به آموزش هستند.

بلینکن این اظهارات را روز گذشته (سه‌شنبه، ۸ حوت) در نشست «ائتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان» که از سوی وزارت خارجه‌ی امریکا و دانشگاه بوستون برگزار شده بود، بیان کرده است.

بلینکن گفته است که طالبان همچنان زنان و دختران را از دسترسی به مکاتب متوسطه و دانشگاه‌ها محروم و از مشارکت آن‌ها در تمام بخش‌های اقتصاد افغانستان جلوگیری می‌کنند.

او افزوده است که فرامین طالبان آزادی‌های اساسی زنان و حقوق بشر را نقض می‌کنند.

بلینکن گفته است: «اما شاید مهم‌تر، به یک معنا، یا چیزی که باید به رسمیت شناخته شود، این است که آن‌ها (طالبان) بر خلاف خواست مردم افغانستان نیز عمل می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد مردم معتقدند که زنان باید دسترسی برابر به آموزش داشته باشند.»

وزیر خارجه‌ی امریکا اضافه کرده است که محدودیت‌های طالبان ظرفیت افغانستان را سرکوب می‌کند.

او گفت که اگر زنان و دختران بتوانند یاد بگیرند یا کار کنند، کل کشور سود می‌برند.
وزیر خارجه‌ی امریکا افزود که زنان می‌توانستند نان‌آور خانواده‌های‌شان باشند و می‌توانند بیش از یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان اضافه کنند.

او گفت: «فرصت‌های اقتصادی پیش‌نیاز صلح پایدار و امنیت پایدار است، بنابراین مشارکت زنان نیز به ایجاد جامعه انعطاف‌پذیرتر کمک می‌کند.»

بلینکن تأکید کرد که اگر به زنان و دختران اجازه داده نشود تا به تمام توانایی خود دست یابند، این ضرر برای افغانستان است.

وزیر خارجه‌ی امریکا همچنین گفت که کشورهای سراسر جهان مصمم به حمایت از زنان و دختران افغانستان هستند.

او افزود که بیش از ۷۰ کشور در یک بیانیه‌ی مشترک در سازمان ملل متحد، خواستار مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان و دختران در جامعه افغانستان شده‌اند.

روز دوشنبه نیز نمایندگان ۱۱ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک بیانیه‌ی مشترک ادامه‌ی تبعیض جنسیتی سیستماتیک و ستم بر زنان و دختران در افغانستان را قویأ محکوم کرده و از طالبان خواستند که سیاست‌‌ها و احکامی را که زنان و دختران را سرکوب می‌کنند، لغو کنند.

طالبان اما با وجود فشارهای جهانی محدودیت‌ بر زنان و دختران را کاهش نداده‌اند، بلکه تشدید نیز کرده‌اند.

اخیرا این گروه در برخی از شهرها زنان و دختران جوان را به‌دلیل چگونگی پوشش بازداشت کرده‌اند.

طالبان ادعا دارند که در چارچوب قوانین اسلامی حقوق زنان در افغانستان تأمین شده است.