زندانیان رهاشده‌ی طالبان در قطر، با شبکه‌ی حقانی ارتباط دارند

یک سناتور امریکایی که مکرراً به خاور میانه سفر می‌کند، گفته است که بازداشتی‌های طالبان که در بدل آزادی بویی برگدال، سرباز امریکایی از گوانتانامو رها و به قطر سپرده شده بودند، با اعضای شبکه‌ی حقانی ارتباط دارند. بویی برگدال که در اسارت طالبان بود، در ماه می 2014 با پنج زندانی طالبان در گوانتانامو تبادله شد و این اعضای بلندرتبه‌ی طالبان به قطر فرستاده شدند.

در آن زمان باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده از قطر به خاطر میانجی‌گری در این تبادله‌ی جنجال‌برانگیز ستایش کرده بود. قطر به اوباما وعده داده بود که این اعضای طالبان را برای یک سال زیر نظر می‌گیرد؛ اما بعد از یک سال آن‌ها آزاد خواهند بود.

سناتور لیندسی گراهام که اخیراً از قطر بازدید کرده است، گفت که نگران بوده است که یکی از این پنج زندانی قطر را ترک کرده است؛ اما در سفر به قطر اطمینان یافته است که همه‌ی آن‌ها هنوز در این کشور به سر می‌برند. پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا روز پنج‌شنبه گفت که با قطر کار می‌کند و مطمئن است که از تهدیدها از ناحیه‌ی این زندانیان قبلی طالبان جلوگیری خواهد شد. سناتور گراهام به اسوشیتدپرس گفت: «این یک توافق یک‌ساله است… فقط با همین اطمینانی که ما حالا این‌جا نشسته‌ایم، آن‌ها می‌خواهند دوباره به صفوف جنگ بروند».

این سناتور امریکایی افزود: «برخی اعضای شبکه‌ی حقانی با این افراد طالبان ملاقات کرده‌اند… آن‌ها در تماس اند. این پنج عضو طالبان با افرادی در داخل افغانستان ارتباط دارند». با وجود این، این عضو کمیته‌ی نیروهای مسلح مجلس سنای ایالات متحده‌ی امریکا که نقش برجسته‌ای در سیاست خارجی کانگرس این کشور دارد، تأیید کرد که همه‌ی این پنج زندانی در قطر زندگی می‌کنند: «من هراس داشتم که یکی از آن‌ها [قطر را] ترک کرده است. اما آن‌ها گفتند که این افراد هنوز در قطر هستند».

پنتاگون در اعلامیه‌ای گفت که راجع به قضیه‌های مشخص زندانیان آزادشده اظهار نظر نمی‌کند: «با وجود این، ما هر مورد پرداختن مجدد [به جنگ] را جدی می‌گیریم و ما با همکاری نزدیک از راه‌های نظامی، استخباراتی، مجراهای پولیس و دیپلماتیک کار می‌کنیم تا از پرداختن دوباره [به جنگ] جلوگیری کنیم و در صورت نیاز، دست به اقدام بزنیم».

پنتاگون در این اعلامیه‌ی خود افزوده است: «وزارت دفاع مشارکت نزدیک امنیتی با حکومت قطر دارد. ما به توانایی خود باور داریم که می‌توانیم از هرگونه تهدید از سوی زندانیان قبلی گوانتانامو جلوگیری کنیم». شبکه‌ی حقانی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان فعالیت می‌کند و یکی از مرگ‌بارترین تهدیدها برای نیروهای امریکایی در جنگ افغانستان بوده است. این شبکه که در سال 2012 توسط وزارت خارجه‌ی امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد، مدعی وفاداری به طالبان است؛ اما تا جایی با استقلال عمل می‌کند.

پنج زندانی آزادشده در بدل رهایی برگدال شامل عبدالحق وثیق، معاون وزیر فرهنگ زمان طالبان، ملا نورالله نوری، فرمانده سابق طالبان در مزار شریف، خیرالله خیرخواه که در مقام‌های مختلف رژیم طالبان، به‌شمول وزارت داخله، کار کرده بود، محمد نبی، رییس امنیت طالبان در قلات و بعداً کارمند دفتر ارتباطات طالبان در کابل‌ و محمد فضل می‌باشند. دیده‌بان حقوق بشر گفته است که محمد فضل می‌تواند به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در کشتار جمعی شیعیان در سال‌های 2000 و 2001 مورد پیگرد قرار گیرد. (دویچه وله)