حکومت وحدت ملی جلو فعالیت داعش را بگیرد

اطلاعات روز: مسئولان ائتلاف نهادهای جوانان افغانستان دیروز در یک نشست خبری در کابل از دولت خواستند، فعالیت دولت اسلامی یا داعش را در کشور خنثا کند. آنان هم‌چنان با ابراز نگرانی از افزایش فعالیت گروه داعش در ولایت‌های غزنی، هلمند، بدخشان، سرپل و زابل بار دیگر گفتند، جلو گسترش فعالیت افراد منصوب به این گروه به‌زودی گرفته شود.

هاشمی پروانی، از اشتراک کنندگان این نشست، گروه داعش را متهم به انجام فعالیت‌های ضدبشری کرد و گفت، حکومت مبارزه‌ی رسمی و جدی را علیه داعش آغاز کند و به نام راه‌اندازی عملیات، مردم را فریب ندهد. اعضای ائتلاف نهادهای جوانان افغانستان در پایان با صدور قطع‌نامه‌‌ی ده ماده‌ای، از علمای دینی خواهان تبلیغ علیه داعش شدند.

در این قطع‌نامه از جامعه‌ی جهانی خواسته شده تا برای مبارزه‌ علیه داعش اقدام کند و سکوت را کنار بگذارد. اعضای ائتلاف یادشده هشدار دادند، اگر حکومت وحدت ملی برای سرکوب دولت اسلامی یا داعش در کشور اقدام نکند، آنان همراه با مردم علیه داعش دست به قیام خواهند زد.

در چند هفته‌ی گذشته از حضور افراد داعش در شماری از ولایت‌های کشور، از جمله غزنی، زابل، سرپل، فراه، هلمند و پکتیکا گزارش‌هایی به نشر رسیدند؛ اما مقام‌های امنیتی چنین گزارش‌ها را رد کردند. به گفته‌ی آنان، شماری از فرماندهان ناراضی طالبان برای ایجاد ترس و امتیاز گرفتن از داعش، شیوه‌ی فعالیت‌شان را تغییر داده‌اند.

داعش یا دولت اسلامى در عراق و سوریه ظهور کرد و این گروه، در کشتار افراد ملکی، به‌شمول زنان، قتل عام و نقض حقوق بشر کم‌سابقه خوانده می‌شود. حال نشر گزارش‌ها در مورد حضور این گروه در کشور، باعث نگرانى شهروندان شده و آنان از حکومت خواسته‌اند که هرچه زودتر فعالیت این گروه را متوقف کند.