نُه سازمان‌ حقوق بشری: دادگاه‌های بین‌المللی به جنایات ارتکابی علیه زنان افغانستان رسیدگی کنند

«ائتلاف حقوق بشر در افغانستان» شامل نه سازمان حقوق بشری در یک بیانیه‌ی مشترک در روز هشت مارچ یا روز جهانی زن، خواستار عدالت و پاسخگویی درباره‌ی تمام جنایات ارتکابی علیه زنان و دختران در افغانستان از طریق دادگاه‌های بین‌المللی شدند.

این بیانیه از سوی سازمان عفو بین‌الملل، بنیاد مدافعان حقوق بشر، خانه آزادی، نهاد فریدم نو، دید‌بان حقوق بشر، نهاد مدری (MADRE)، سازمان منع شکنجه (OMCT)، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر (FIDH) و لیگ بین‌المللی زنان برای صلح و آزادی (WILPF) صادر شده است.

این نهادها گفته‌اند که حملات سرکوبگرانه و فزاینده طالبان بر حقوق زنان و دختران از زمان تصرف قدرت توسط این گروه در آگست ۲۰۲۱، منجر به بحران عمیق و وخامت وضعیت شده است.

در بیانیه‌ی «ائتلاف حقوق بشر در افغانستان» آمده است که این بحران توسط کارشناسان سازمان ملل به مثابه آزار و اذیت جنسیتی و هم آپارتاید جنسیتی توصیف می‌شود.

این ائتلاف افزوده است که در میان این ظلم «فزاینده، جداسازی و ترس»، زنان مدافع حقوق‌بشر از جامعه جهانی خواسته‌اند تا بر طالبان فشار بیشتری وارد کند.

در بیانیه‌ی ائتلاف حقوق‌بشر آمده است که زنان مدافع حقوق‌بشر از نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که زنان افغانستان را در تمام مذاکرات با طالبان مشارکت دهند و جلسات مستقیم بین زنان و طالبان را برای رسیدگی به نگرانی‌های آن‌ها تسهیل کنند.

همچنین این زنان بر اهمیت حمایت از حقوق زنان توسط بازیگران خارجی و تلاش‌های هماهنگ بین سازمان‌ها برای دفاع از حقوق زنان و دختران افغانستان تاکید کرده‌اند.

اعضای ائتلاف حقوق بشر نیز در روز جهانی زن از جامعه جهانی خواسته‌اند که برای رسیدگی به سرکوب جاری زنان و دختران افغانستان با همبستگی و صدای واحد عمل کند.

همچنین این ائتلاف گفته است که براساس قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان در تمام فرآیندهای تصمیم‌گیری در سطح ملی و بین‌المللی اطمینان حاصل شود.

ائتلاف حقوق بشر گفته است که خواستار عدالت و پاسخگویی برای تمام جنایات ارتکابی علیه زنان و دختران در افغانستان از طریق مکانیسم‌هایی، از جمله دادگاه کیفری بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی دادگستری است.

این ائتلاف از جامعه جهانی خواسته است که از کمک‌کنندگان بخواهد تا برنامه‌های بشردوستانه تحت رهبری سازمان ملل برای افغانستان را به‌طور کامل تمویل کنند.