عصر فقدان مزاری

سالگرد کشته‌شدن مزاری؛ ربانی: مزاری درک عمیق از رابطه‌‌ی قدرت سیاسی با مشکلات افغانستان داشت

چهره‌های سیاسی در سالروز کشته‌شدن عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت با نشر پیام‌هایی درباره‌ی او صحبت کرده‌اند. صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی در پیام خود گفته است که مزاری با درک عمیق از رابطه‌‌ی قدرت سیاسی با مشکلات افغانستان، پیوسته بر وحدت ملی و مشارکت معنی‌دار همه‌ی قوم‌ها و اقشار کشور در تصمیم‌گیری‌ها تاکید می‌ورزید.

مزاری در ۲۲ حوت سال ۱۳۷۳ پس از اسارت به دست طالبان توسط این گروه در چهارآسیاب کابل کشته شد.

در سال‌های گذشته همه‌ساله در سالگرد کشته‌شدن مزاری، مراسم‌هایی برای یادبود از او در افغانستان برگزار می‌شد. حکومت پیشین افغانستان برای مزاری لقب «شهید وحدت ملی» را داده بود.

اما در این دو سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، مراسمی برای یادبود از مزاری برگزار نمی‌شود.

چهره‌های سیاسی تنها در شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی منتشر کرده‌اند.

صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی در پیام خود گفته است که «عبدالعلی مزاری، مانند دیگر رهبران و بزرگان جهادی، با درک عمیق از رابطه‌‌ی قدرت سیاسی با مشکلات افغانستان، پیوسته بر وحدت ملی و مشارکت معنی‌دار همه‌ی قوم‌ها و اقشار کشور در تصمیم‌گیری‌ها تاکید می‌ورزید؛ نکته‌ای‌که عمل به آن ضرورت جدی دی‌روز و ام‌روزِ افغانستان است».

او افزوده است: «شهید وحدت ملی، با فهم مبتنی بر آموزه‌های دینی از هویت، به‌صورت خستگی‌ناپذیر تلاش ورزید تا فرهنگ احترام به تنوع هویت‌ها در افغانستان را در حوزه‌ی سیاست و قدرت برجسته سازد و آن‌را به سهم خویش از حاشیه به متن بیاورد.»

عطامحمد نور، والی سابق بلخ و رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت گفته است که با مزاری در زمان جهاد آشنایی داشت و او انسان «جسور، فداکار و مبارز خستگی‌ناپذیر بود».

نور گفته است که امروز در افغانستان گروهی مسلط شده است که عامل کشته‌شدن مزاری است.