ارزیابی تازه: دسترسی زنان افغان به حقوق‌شان محدود شده است

اطلاعات روز: سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان با نشر تحقیق تازه‌ا‌ی، وضعیت زنان در کشور را نگران‌کننده خواند و اعلام کرد، دسترسی زنان افغان به حقوق‌شان محدود شده‌ است. بر بنیاد تحقیق این سازمان، در هفت سال گذشته موانع و محدودیت‌ها‌ برای زنان فعال در بخش اجتماعی نیز افزایش یافته‌اند.

این تحقیق دیروز زیر نام «حقوق زنان از نگاه مردان» در یک نشست خبری در کابل منتشر شد و بر بنیاد آن، به دلیل افزایش مدرسه‌های دینی خارج از کنترول حکومت، مشارکت زنان در اجتماع با چالش‌ مواجه شده است. این تحقیق دو سال زمان را در بر گرفته و در آن با 3900 مرد در شهرهای کابل، هرات، بلخ، بامیان و ننگرهار گفت‌و‌گو شده است.

خداداد بشارت، رییس اجرایی سازمان حقوق بشر و دموکراسی دیروز هنگام نشر این تحقیق گفت که بر اساس یافته‌های آنان، مردان افغان در تصمیم‌گیری‌های بزرگ زندگی زنان، حرف نخست را می‌زنند و حتا در بسیاری از موارد، برنامه‌های آنان را تنظیم می‌کنند که این مسئله باعث به حاشیه راندن زنان شده است.

در این تحقیق برخورد مردان کشور نسبت به زنان پرخاش‌گرایانه، بدبینانه و سرکوب‌گرایانه خوانده شده است. ملاهای تندرو، میانه‌‌رو، مردان عادی، دانشجویان و کارکنان دولتی‌ در این تحقیق سهم داشته‌اند.

اکثر مردان در این تحقیق زنان را «انسان‌های کوتاه‌فکر و جنس دوم» خوانده‌اند و آنان در تلاش کم‌رنگ شدن حضور زنان در اجتماع و خانواده‌ها بوده‌اند. زمان خوش‌نام، از مسئولان سازمان یاد‌شده در نشست خبری دیروز گفت، به دلیل بی‌توجهی دولت در سال‌های اخیر، آزادی و دسترستی زنان افغان به حقوق‌شان محدود شده‌ است.

او وضعیت زنان را تا سال‌های ۲۰۰۸ رو به بهبود خواند و گفت، بعد از این سال رشد گروه‌های محافظه‌کار دینی و فعال شدن شبکه‌های تندرو پیشرفت‌های زنان را ضعیف کرده‌اند. در سال‌های گذشته میلیاردها دالر برای بهبود وضعیت زنان در کشور مصرف شده؛ اما وضعیت زنان هنوز بهبود نیافته است.

سازمان حقوق بشر و دموکراسی از دولت و نهادهای مدافع حقوق زن خواست تا به جای صرف کردن وقت در پروژه‌های کوتاه‌مدت، مشکلات ساختاری زنان را از ریشه حل کند. این سازمان از جامعه‌ی جهانی نیز خواست که از نهادهای کلیدی اجتماعی، دینی، اقتصادی و فرهنگی برای بهبود وضعیت زنان افغان کار بگیرد.