برف و مسدودشدن راه‌های مواصلاتی در سرپل و فاریاب

باشندگان محل نگران جان بیماران و افزایش قیمت مواد خوراکی اند

حدود دو هفته از برف‌باری‌های اخیر در شماری از ولایت‌های کشور می‌گذرد اما تا اکنون مسیر دو ولسوالی فاریاب و یک ولسوالی سرپل در شمال کشور، از اثر برف‌باری‌های اخیر به‌روی رفت‌وآمد مسدود اند و باشندگان این ولسوالی‌ها را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

ریاست هواشناسی حکومت طالبان پس‌ از ختم برف‌باری‌ها به‌تاریخ سوم مارچ ۲۰۲۴ اعلام کرد که بیشترین برف در ولایت فاریاب باریده است. از همین سبب راه مواصلاتی چندین ولسوالی این ولایت به‌روی رفت‌وآمد مسدود شده بودند. با گرم‌شدن هوا این راه‌های مواصلاتی به‌روی تردد موترها باز شدند، اما مسیرهای دو لسوالی لولاش و بندر به‌دلیل کوهستانی بودن و سرازیرشدن برف‌کوچ‌ها تا اکنون به‌روی موترها مسدود اند.

باشندگان این ولسوالی‌ها می‌گویند به‌دلیل مسدودبودن راه‌های مواصلاتی این ولسوالی‌ها، قیمت مواد غذایی افزایش یافته که برای باشندگان فقیر در ماه رمضان کمرشکن است.

غلام‌محمد، یکی از باشندگان ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب گفت که ولسوالی کوهستان که به‌تازگی به دو لسوالی بخش شده است، در بین دریای مرغاب و تیربند ترکستان قرار دارد که راه‌های مواصلاتی‌اش صعب‌العبور اند و در شش ماه سال اکثرا به‌روی تردد وسایط نقلیه مسدود می‌باشند. باشندگان این ولسوالی‌ها با مرکب و اسپ سفر می‌کنند.

به‌گفته‌ی وی، باشندگان ولسوالی‌های لولاش و بندر فاریاب با مشکلات گوناگون مانند بسته بودن راه‌های مواصلاتی، نبود داکتران متخصص و افزایش قیمت مواد غذایی دچار اند که نیاز به کمک‌های فوری دارند و باید رسیدگی شود.

او گفت: «راه ما صعب‌العبور است. امسال برف‌باری زیاد شد. راه‌ها تاهنوز بسته اند. مواشی ما مردم تلف شده‌اند .قیمت همه چیز افزایش یافته است. ده لیتر روغن در شهر میمنه به هزار افغانی فروخته می‌شود اما در کوهستان به هزار و ۵۰۰ افغانی پیدا نمی‌شود.»

به‌گفته‌ی این باشنده‌ی ولسوالی کوهستان فاریاب، بیمار‌داران که بخواهند بیماران خود را به شهر میمنه انتقال دهند، به‌روی شانه‌ی خود و یا توسط مرکب‌ انتقال می‌دهند که نهایت با مشکلات روبه‌رو هستند.

سید داوود، یکی دیگر از باشندگان ولسوالی کوهستان فاریاب می‌گوید حکومت و نهاد‌های خصوصی برای برطرف کردن دائمی مشکلات مردم کوهستان و به‌ویژه مسیر این ولسوالی توجه جدی بکنند. به‌گفته‌ی او، اگر راه مواصلاتی این ولسوالی به‌طور دائم باز باشد، از دیگر مشکلات این مردم نیز کاسته می‌شود.

او افزود: «راه ما مردم باید به‌طور دائم باز باشد و در این مورد حکومت و دیگر نهاد‌ها کوشش کنند. در ولسوالی ما بیمارانی که به سردردی و شکم‌دردی دچار شوند درمان می‌شوند؛ اما دیگر بیماری‌ها بنا بر نبود داکتر، باید به شهر انتقال داده شوند که بیشتر شان در راه فوت می‌کنند.»

باشندگان ولسوالی‌های دوگانه‌ی کوهستان فاریاب از حکومت طالبان و جامعه‌ی جهانی تقاضا می‌کنند که به مشکلات شان رسیدگی کنند.

دفتر مطبوعات پولیس طالبان در فاریاب با تأیید مشکلات باشندگان ولسوالی‌های لولاش و بندر، گفت که راه‌های مواصلاتی این ولسوالی‌ها از اثر برف‌باری‌های اخیر تا اکنون مسدود است و بنا بر صعب‌العبور بودن، امکان پاک‌کاری برف‌ها نیز وجود ندارد.

ولایت سرپل

راه‌های مواصلاتی ولسوالی تازه‌تأسیس البدر که به‌تاز‌گی از بدنه‌ی ولسوالی کوهستانات این ولایت جدا شده، به‌دلیل کوهستانی بودن دشوارگذر اند که تا اکنون به‌دلیل برف‌باری‌های اخیر به‌روی تردد وسایط نقلیه مسدود اند. حتا در قسمت‌هایی از این ولسوالی مرکب‌ نیز رفته نمی‌تواند.

شماری از باشندگان این ولسوالی‌ به روزنامه اطلاعات روز گفتند که بنا بر بسته‌بودن راه‌های مواصلاتی این ولسوالی و وضعیت رقت‌بار اقتصادی مردم آن، آنان به کمبود مواد غذایی و قحطی روبه‌رو اند.

محمدجان، یکی از باشندگان این ولسوالی به روزنامه اطلاعات روز گفت که مردمان این ولسوالی کشاورز و دام‌دار هستند و در فصل سرما بدترین شرایط زندگی را دارند. به‌گفته‌ی او، در فصل سرما خانواده‌ها با قحطی مواد غذایی نیز روبه‌رو می‌شوند و اکثر آنان غذای کافی برای خود و فرزندان‌شان ندارند. او می‌گوید که مسدودبودن راه‌های مواصلاتی مشکلات مردم این ولسوالی را دو چند کرده است.

او گفت: «البدر یک بازار خرد دارد. در این بازار فقط چیزهای اولیه مانند آرد، گندم، روغن و برنج پیدا می‌شود و قیمت این موادها نیز بلند است. مردم غریب نمی‌توانند بخرند. میوه‌جات و دیگر چیزهای پیشرفته در این بازار پیدا نمی‌شود. زیاد خانواده‌ها هستند که فقط به سختی نان خشک خود را تأمین می‌کنند و به دیگر موادهای اولیه‌ی زندگی هیچ دسترسی ندارند.»

محمدقاسم، یکی دیگر از باشندگان این ولسوالی می‌گوید وضعیت اقتصادی مردم نهایت وخیم است. اکثر خانواده‌ها نمی‌توانند حتا یک کیلو روغن بخرند و به‌ویژه در ماه رمضان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که نیاز جدی به کمک‌ دارند.

به‌گفته‌ی وی، یک‌شنبه‌شب (۲۷ حوت) دوباره در این ولسوالی برف‌باری صورت گرفته است که راه‌های بازشده دوباره توسط برف مسدود شده‌اند.

باشندگان البدر از حکومت طالبان و نهادهای حمایت‌کننده خواستار توجه جدی به وضعیت رقت‌بار مردم این ولسوالی شدند.

دفتر مطبوعات مقام ولایت سرپل حدود ۱۰ روز قبل با پخش خبرنامه‌ای با تأیید مشکلات مردم شماری از ولسوالی‌های این ولایت گفته بود که به‌دلیل زمستان سخت و هوای سرد، بیکاری و فقر، مردم با مشکلات جسمی و روحی و اقتصادی روبه‌رو هستند. در خبرنامه آمده بود که مقام‌های محلی طالبان در سرپل برای رسیدگی به مشکلات مردم این ولایت کوتاهی نمی‌کنند و از هر امکانات دست‌داشته‌ی‌شان استفاده می‌کنند.