Photo: Screenshot from a video via NED

آغاز سال نو تعلیمی؛ رینا امیری: محروم ماندن دختران از آموزش دلخراش است

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق‌بشر در افغانستان، ادامه‌ی محرومیت دختران افغانستان از آموزش را دلخراش و وضعیت فوق‌العاده برای زنان و دختران در جهان خوانده است.

امیری که شب گذشته (سه‌شنبه، ۲۹ حوت) در نشستی تحت نام «بازسازي امنيت از ديدگاه زناني كه تحت سلطه طالبان زندگي مي كنند» صحبت می‌کرد، گفت که دروازه‌های مکاتب در افغانستان در حالی گشایش می‌یاید که دختران بار دیگر نمی‌توانند به مکتب بروند و آموزش ببینند.

وزارت معارف طالبان امروز مراسمی برای نواختن زنگ مکتب برگزار کرده است.

حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان در سخنرانی خود در این مراسم به آموزش دختران اشاره نکرد.

امیری در ادامه‌ی سخنرانی خود در نشست دیشب گفت آنچه که در افغانستان می‌گذرد در هیچ کشوری با اکثریت مسلمان و در چارچوب اصول اسلام قابل قبول نیست و بارها در سطح جهانی رد شده است.

امیری گفت که عواقب محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران تنها بر آنان تأثیر نمی‌گذارند، بلکه تمام جمعیت افغانستان با آن مواجه هستند.

او همچنین هشدار داده است که «آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد فقط در افغانستان باقی نمی‌ماند و ما باید به خاطر داشته باشیم».

امیری در بخشی از سخنرانی خود تأکید کرد که طالبان به اهداف‌اش برای عادسازی روابط دست نخواهند یافت، مگر این‌که این گروه به مطالبات مردم افغانستان برای حقوق‌شان توجه کنند.