وزیر خارجه‌ی استرالیا: داعش با طالبان افغان ارتباط دارد

اطلاعات روز: جولی بیشاپ، وزیر خارجه‌ی استرالیا می‌گوید که در سفر اخیرش به افغانستان، برخی از شواهد در مورد ارتباط گروه داعش با طالبان را مشاهده کرده است. به گفته‌ی او، هرچند شواهد در مورد ارتباط داعش و طالبان در افغاستان اندک اند؛ اما با آن‌هم خطر گسترش فعالیت داعش این کشور را تهدید می‌کند.

وزارت خارجه‌ی استرالیا گفت که بر اساس معلومات وی، در حال حاضر نگرانی‌ها در مورد گسترش فعالیت گروه داعش در افغانستان وجود دارد و هم اکنون، عناصری در بین طالبان برای جذب مفکور‌های این گروه تلاش دارند. او این اظهارات را دیروز در دیدار با وزیران خارجه و دفاع بریتانیا در استرالیا بیان کرده است.

بیشاپ پس از این دیدار گفت، در سفر اخیرش به افغانستان برخی از شواهد وجود داشته که داعش توجهش‌ را به افغانستان معطوف کرده است. وزیر خارجه‌ی استرالیا چند هفته پیش وارد کابل شد و پس از آن با رییس جمهور و رییس اجرایی در مورد همکاری‌ها در بخش‌های مختلف، از جمله مبارزه با تروریزم، گفت‌و‌گو کرد.

در چند ماه اخیر از حضور افراد گروه داعش در شماری از ولایت‌ها گزارش می‌شود؛ اما مقام‌های امنیتی نشر چنین گزارش‌ها را تأیید نکرده‌اند. به گفته‌ی آنان، شماری از فرماندهان طالبان برای ایجاد هراس در بین مردم و امیتاز‌گیری از دولت اسلامی، شیوه‌ فعالیت‌های‌شان را در کشور تغییر داده‌اند.

داعش یا دولت اسلامى در عراق و سوریه ظهور کرد و این گروه، در کشتار افراد ملکی، به‌شمول زنان، قتل عام و نقض حقوق بشر کم‌سابقه خوانده شده است. اکنون نشر گزارش‌ها در مورد حضور این گروه در شماری از ولایت‌ها، باعث نگرانى شهروندان شده و آنان خواستار توقف فعالیت‌ داعش در کشور هستند.