Photo Credit: VOA

جان سپکو: کمک‌های نقدی امریکا در افغانستان به دست یک گروه تروریستی می‌رسد

جان سپکو، سربازرس اداره بازرسی امریکا در امور بازسازی افغانستان در مصاحبه‌ای گفته است که کمک‌های نقدی امریکا در افغانستان به دست یک «گروه تروریستی» می‌رسد.

آقای سپکو طالبان را یک «مشت ترویست» توصیف کرده است.

این اظهارات جان سپکو در سایت پروپوبلیکا منتشر شده است.

او گفته است: «بیشتر پولی که به صورت نقدی از طریق سازمان ملل [به افغاسنتان] می رود، از مالیات‌دهندگان امریکایی است. [این پول‌ها] به سمت یک گروه تروریستی‌ می‌رود. طالبان یک مشت تروریست هستند.»

طبق گزارش سیگار، از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفتند، سازمان ملل بیش از ۲.۹ میلیارد دالر پول نقد وارد این کشور کرده است.

طبق این گزارش، سازمان ملل پول نقد را به یک بانک خصوصی می‌سپارد و به سازمان‌های کمک‌رسان آژانس و گروه‌های بشردوستانه غیرانتفاعی پرداخت می‌کند.

سیگار در گزارش اخیر گفته است که کمک‌های نقدی به همین جا ختم نمی‌شود و برخی از آن‌ها در بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، می‌رود.

مقامات سازمان ملل انتقال پول به بانک مرکزی افغانستان را انکار نمی‌کنند، اما می‌گویند که امکان اجتناب از این کار وجود ندارند، زیرا طالبان کشور را کنترل می‌کنند.

وزارت امور خارجه امریکا در پاسخ به نامه‌ی سیگار گفته است که سازمان ملل مسئول مدیریت برنامه انتقال پول نقد است.

این وزارت افزوده است که همچنان متعهد به ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی به مردم افغانستان است و با نظارت به دنبال کاهش خطر انحراف کمک‌ها است.

سپکو گفته است که ایالات متحده، سازمان ملل و آژانس‌های کمک‌رسان می‌توانند کنترل‌های بهتری بر تحویل پول نقد در افغانستان اعمال کنند، اما به‌گفته‌ی او، «اگر هیچ کس توجهی نداشته باشد، پس با اتلاف، کلاهبرداری و سوءاستفاده مواجه خواهید شد.»

به تازگی مارکو روبیو، عضو مجلس سنای امریکا با ارائه‌ لایحه‌ای خواستار تعلیق کمک‌های امریکا به سازمان ملل در افغانستان شده و گفته است که باید اطمینان حاصل شود که طالبان به این کمک‌ها دسترسی ندارند.

این لایحه تحت عنوان توقف حمایت مالی از تروریست‌های جهانی در سال ۲۰۲۴، در صورت تأیید ایالات متحده را از «هر گونه کمک داوطلبانه یا ارزیابی‌شده» به سازمان ملل متحد برای کمک به افغانستان منع و وزیر خارجه را ملزم می‌کند که قبل‌ از ازسرگیری کمک، اطمینان دهد که طالبان از این کمک‌ها استفاده نمی‌توانند.

روبیو گفته است: «دالرهای مالیات‌دهندگان امریکایی نباید به نفع سازمان‌های تروریستی مانند طالبان باشد. متأسفانه، امروز شاهد اجرای این سناریو هستیم. تا زمانی که مطمئن شویم، باید از کمک به سازمان ملل خودداری کنیم.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *