عکس: شبکه‌های اجتماعی

رینا امیری: طالبان در برابر خانواده‌های افراد ناپدیدشده و بازداشتی پاسخگو باشند

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان از طالبان خواسته است که در برابر خانواده‌های افراد ناپدیدشده و بازداشتی که برای یافتن حقیقت درباره‌ محل اختفای عزیزانشان تلاش می‌کنند، پاسخگو باشند.

امیری این اظهارات را به مناسبت روز جهانی حق آگاهی از حقیقت درباره‌ی سرنوشت قربانیان نقض حقوق بشر در ایکس منتشر کرده است.

امیری نوشته است: «امروز، در روز جهانی حق به حقیقت، از طالبان می‌خواهیم که به حقوق همه افغان‌ها احترام بگذارند و در برابر خانواده‌های قربانیان ناپدیدشده و بازداشتی که برای یافتن حقیقت در مورد محل اختفای عزیزانشان مبارزه می‌کنند، پاسخگو باشند».

۲۴ مارچ در سال ۲۰۱۰ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل، با هدف «حرمت‌گذاری به خاطره قربانیان نقض مستمر و فاحش حقوق بشر و تأکید بر اهمیت حق آگاهی از واقعیت و برخورداری از عدالت» به عنوان «روز جهانی حق به حقیقت» نامگذاری شد.

براساس قوانین بشردوستانه، بستگان قربانیان اعدام‌ها، ناپدیدشدن اجباری، شکنجه و کودکان ربوده‌شده باید بدانند چه بر سر آنان آمده است.

در سایت سازمان ملل در این زمینه آمده است که «حق به حقیقت» مستلزم دانستن حقیقت کامل در مورد وقایعی است که رخ داده است.

این در حالی است که طالبان همواره شهروندان را بدون ارایه دلیل بازداشت و ماه‌ها زندانی می‌کنند. نهادهای حقوق بشری و فعالان این کار طالبان را بازداشت‌‌ خودسرانه و آدم‌ربایی توصیف می‌کنند.

این گروه درباره‌ی وضعیت افرادبازداشت‌شده و محل اختفای آنان چیزی نمی‌گویند.

طالبان در برخی موارد افراد را ناپدید و درباره‌ی سرنوشت شان ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.