Photo: Habiburrahman Hekmatyar on facebook

پسر حکمتیار در واکنش به اظهارات سخن‌گوی طالبان: خانه‌ی ما مورد منازعه نبود

حبیب‌الرحمان حکمتیار، پسر گلبدین حکمتیار به اظهارات ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان درباره‌ی محل اقامت پدرش واکنش تند نشان داده و گفته است که آن‌جا مورد منازعه نبود.

ذبیح‌الله مجاهد دیروز در پیامی گفته بود که اقامتگاه گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در منطقه‌ی‌ دارالامان کابل «مورد منازعه» بود و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که او در محل مناسبی زندگی کند.

پسر حکمتیار اما امروز (چهارشنبه، ۸ حمل) در ایکس خطاب به سخن‌گوی طالبان نوشته است: «جناب آن‌جا متنازع فیه نبود.»

او افزوده است: «من از پیدایشم تا حال خانه‌ی ثابت برای زندگی نداشتم. در کشورهای مختلف در خانه‌های کرایی مثل میلیون‌ها فرد دیگر عادی زندگی کرده‌ام. اما عمل شما در ذاتش زشت، شرم‌آور و نفرت‌انگیز بود.»

حبیب‌الرحمان حکمتیار درباره‌ی این‌که زمین محل اقامت پدرش متعلق به وزارت دفاع است، گفته که وزیر دفاع طالبان و وزارتش درخواست تخلیه خانه‌ی حکمتیار را نداشتند و مخالف این کار بودند.

او خطاب به سخن‌گوی طالبان گفته است: «فقط چند تن کهنه‌فکر و ضدی‌تان هر کاری بخواهند می‌توانند انجام دهند. برو اگر توانستی مکاتب دختران را باز کن. می‌دانم که تمام بزرگانت موافق هستند مگر یک نفر پوز همه‌ی‌تان‌ را به زمین می‌مالد و شما بیچارگان باید اطاعت کنید.»

پسر حکمتیار از سخن‌گوی طالبان خواسته است که به‌جای توجیه، سکوت کند.

او می‌گوید که پدرش در خانه‌ای که حکومت پیشین پس از توافق صلح در اختیارش قرار داده بود، زندگی می‌کرد اما طالبان این توافق را نمی‌پذیرند.

توافق‌نامه‌ی صلح میان حزب اسلامی و دولت پیشین افغانستان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی امضا شده بود.

براساس این توافق، دولت متعهد شده بود که آقای حکمتیار به‌عنوان «رهبر جهادی» از طرف رییس‌جمهوری با صدور فرمان ویژه‌ای «مورد اعزاز و احترام خاص» قرار گیرد و برای او در دو تا سه محل اقامت تعیین و هزینه و امنیت آن را تأمین کند. در آن زمان، نسخه‌ای از این توافق‌نامه را بی‌بی‌سی فارسی منتشر کرده بود.

پسر حکمتیار پیشتر گفته بود: «پس از چندین ماه بحث با مقام‌ها، نتیجه این شد که توافق‌نامه‌ی صلح با حکومت قبلی برای حکومت [طالبان] قابل قبول نیست. از توافق صلح با حکومت قبلی تنها همین جای زندگی مانده بود.»

گفته‌ می‌شود که آقای حکمتیار اکنون در یک خانه‌ی مسکونی در منطقه‌ی وزیر اکبرخان کابل مستقر شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *