Photo: Freepik

محققان: خواب نامنظم باعث می‌شود که احساس پیری کنید

محققان سویدنی در یک تحقیق تازه دریافته‌اند که خواب نامنظم در دو شب متوالی باعث می‌شود که افراد احساس پیری کنند.

به گزارش گاردین، محققان این مطالعه را روی گروهی از افراد داوطلب انجام داده‌ و دریافته‌اند که کمبود چهار ساعت خواب در دو شب متوالی، به‌طور میانگین می‌تواند به افراد این احساس را بدهد که چهار سال پیرتر شده‌اند.

براساس گزارش این رسانه، در این تحقیق آمده است که حتا شماری از افراد گفته‌اند که احساس می‌کنند چندین دهه پیرتر شده‌اند.

اما بر عکس آن، زمانی که به این افراد اجازه داده شد تا نُه ساعت کامل بخوابند، آنان ادعا کردند که خود را سه ماه جوان‌تر احساس می‌کنند.

دکتر لئونی بالتر، روان‌شناس مؤسسه‌ی «کارولینسکا» در استکهلم و نویسنده‌ی اصلی این تحقیق می‌گوید: «خواب تأثیر عمده‌ای بر میزان احساس پیری در شما دارد و این احساس صرفا به الگوهای خواب طولانی‌مدت شما مرتبط نیست. حتا دو شب بی‌خوابی می‌تواند تأثیری ملموس بر احساس شما بگذارد.»

او افزوده است که تصور پیری تنها منجر به احساس ناتوانی در افراد نمی‌شود، بلکه می‌تواند فرد را به‌سوی تغذیه‌ی ناسالم، کاهش فعالیت بدنی و کاهش تمایل افراد به معاشرت و مشارکت در تجربیات جدید سوق داده و بر سلامت آنان تأثیر بگذارد.

براساس گزارش گاردین، محققان این تحقیق را در دو مرحله روی افراد داوطلب انجام داده‌اند.

در مرحله‌ی اول، ابتدا از ۴۲۹ فرد ۱۸ تا ۷۰ ساله پرسیده شد که خود را چند ساله احساس می‌کنند و در ماه گذشته چند شب بی‌خوابی را تجربه کرده‌اند. خواب‌آلودگی آنان نیز براساس مقیاس استاندارد مورد استفاده در تحقیقات روان‌شناسی رتبه‌بندی شد.

محققان دریافتند که به ازای هر شب خواب ناقص، داوطلبان به‌طور متوسط سه ماه خود را پیرتر احساس می‌کنند، اما افرادی که بدخوابی را تجربه نکرده بودند، به‌طور متوسط خود را حدود شش سال جوان‌تر از سن واقعی‌شان احساس می‌کردند.

با این‌حال، در این مرحله مشخص نشد که میان احساس افراد نسبت به سن‌شان و خواب کافی یا ناکافی رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.

در مرحله‌ی دوم، محققان از ۱۸۶ داوطلب ۱۸ تا ۴۶ ساله پرسیدند که بعد از دو شب خواب کامل، یعنی نُه ساعت خواب متوالی، و دو شب خواب ناقص، یعنی حدود چهار تا پنج ساعت خواب، خود را چند ساله احساس کردند.

نتایج نشان داد که داوطلبان پس از دو شب خواب ناقص، خود را به‌طور متوسط ۴.۴۴ سال مسن‌تر از زمانی که خواب کافی داشتند احساس می‌کردند.

محققان می‌گویند که این نتایج نشان می‌دهد که بدون شک ارتباطی میان احساس پیری با احساس خواب‌آلودگی وجود دارد.

دکتر بالتر گفته است: «اگر می‌خواهید احساس جوانی کنید، مهم‌ترین چیز این است که مراقب خواب خود باشید.»