اتاق تجارت و صنایع: مشاوران خارجی در گمرکات، مانع رشد اقتصادی شده‌اند

اطلاعات روز: اتاق تجارت و صنایع در سال روان برای نخستین بار از حضور مشاوران کشورهای همسایه در بخش گمرکات خبر داد و اعلام کرد، این مسئله مانع رشد اقتصادی کشور شده است. به گفته‌ی مسئولان این اتاق، مشوره گرفتن از مشاوران کشورهای همسایه در بخش گمرکات در سال‌های گذشته، بر اقتصاد کشور ضربه زده است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، برای رشد اقتصادی کشور باید مشاوران کشورهای همسایه از گمرکات خارج و دیگر از آنان نظر گرفته نشود. او هم‌چنان تأکید کرد، در آینده نظر مشاوران کشورهای همسایه در رابطه به نظام‌سازی گمرکات گرفته نشود.

الکوزی در مورد هویت و تعداد مشاوران خارجی در گمرکات کشور معلومات ارائه نکرد؛ اما از سران حکومت وحدت ملی خواست که به مشکل یاد‌شده در آینده‌ی نزدیک رسیدگی کنند. کشورهای همسایه‌ی افغانستان، ایران، پاکستان، ازبکستان، تاجکستان، چین و ترکمنستان اند.

با این حال، مسئولان وزارت مالیه نیز حضور مشاوران کشورهای همسایه در اداره‌های گمرکی را تأیید کرده‌اند؛ اما گفته‌اند، اکنون این مشکل تا حد زیادی بر‌طرف شده است. گل مقصود ثابت، معین عواید و گمرکات این وزارت دیروز گفت، در حال حاضر یک مشاور از کشور همسایه در یکی از گمرکات فعالیت دارد.

اما نظر به اظهارات آقای الکوزی، تعداد‌ زیادی از مشاوران کشورهای همسایه در اداره‌های گمرکی مصروف فعالیت هستند. یکی از عوامل گسترش فساد اداری در اداره‌های گمرکی، حضور مشاوران کشورهای همسایه خوانده شده است. با این وجود، شهروندان از حکومت تقاضا دارند، برای حل این مشکل راه‌حل مناسبی ‌جست‌وجو کند.