Photo: @WaliKhan_TK / X

پاکستان: عامل حمله‌ی انتحاری به شهروندان چینی در خیبرپختونخوا از افغانستان آورده شده بود

اداره‌ی مبارزه با تروریسم پاکستان گفته است که عامل حمله‌ی انتحاری به شهروندان چینی در خیبرپختونخوا و موتر مورد استفاده در این حمله از افغانستان آورده شده است.

منابعی روز دوشنبه به جیونیوز گفته‌اند که اداره‌ی مبارزه با تروریسم پاکستان بیش از ۱۰ نفر را که در این حمله دخیل بودند، بازداشت کرده است.

به‌گفته‌ی این منابع، گمان می‌رود که گروه‌های وابسته به تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در حمله به شهروندان چینی دست داشته باشند.

طبق گزارش جیونیوز، تسهیل‌کننده‌ی اصلی حمله که عامل انتحاری را از افغانستان به پاکستان آورده بود، به همراه چهار تسهیل‌کننده‌ی دیگر در جمع بازداشت‌شده‌ها هستند.

جیونیوز نوشته است که تحقیقات نشان می‌دهد که موتر مملو از مواد منفجره‌ی مورد استفاده در افغانستان آماده شده و متعاقبا از طریق گذرگاه مرزی چمن در بلوچستان به «دره‌ زنده» دیره اسماعیل‌خان منتقل شده است. طالبان در افغانستان تاکنون به این ادعا واکنش نشان نداده‌اند.

طبق این گزارش، این موتر از دیره اسماعیل‌خان چکدره در دیر پایین از طریق یک قاچاقچی وسایل نقلیه در ازای ۲۵۰ هزار روپیه‌ی پاکستان انتقال داده شده است.

جیونیوز نوشته است که نیروهای امنیتی عامل انتقال موتر از چمن به چکدره را نیز بازداشت کرده‌اند.

منابع از تیم تحقیقاتی می‌گویند که موتر مورد استفاده پس از ۱۰ روز پارک در روز حمله با هزینه‌ی ۵۰۰ هزار روپیه در محل حمله آورده شده بود.

منابع پاکستانی افزودند که مغز متفکر این حمله حضرت بلال است و تحت تعقیب قرار دارد.

در جریان این حمله که در ۲۶ مارچ در منطقه‌ی شنگلا بشام ایالت خیبرپختوانخوا انجام شد، پنج شهروند چینی، از جمله یک زن همراه با راننده‌ی پاکستانی‌شان کشته شدند.

به‌گفته‌ی مقام‌های پاکستانی، مهاجم انتحاری موتر مملوم از مواد منفجره را به موتر حامل قربانیان کوبیده است.

مقام‌های ملکی و نظامی پاکستانی این حمله را محکوم کردند و قول دادند که عاملان آن را مجازات خواهند کرد.

چین نیز برای تحقیق درباره‌ی این حمله یک تیم تحقیقاتی فرستاده است.

مسئولیت این حمله را هیچ گروهی برعهده نگرفته است.