UN

سازمان ملل: ۱۵.۸ میلیون نفر در افغانستان با بحران و سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه خواهند شد

سازمان ملل متحد می‌گوید که در سال جاری میلادی حدود ۱۵.۸ میلیون نفر در افغانستان با بحران و سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه خواهند شد.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد امروز (پنج‌شنبه، ۳۰ حمل) با نشر گزارشی گفته است که اکنون شهروندان افغانستان دسترسی به غذا را به‌عنوان ضروری‌ترین نیاز خود می‌دانند.

در این گزارش آمده است که میلیون‌ها نفر در افغانستان قادر به پرداخت هزینه‌ی غذا و یا تولید آن نیستند و با گرسنگی و سوءتغذیه مواجه هستند.

براساس این گزارش، اکثریت مردم افغانستان قادر به تأمین نیازهای اولیه مانند مراقبت‌های صحی، معیشت و مسکن نیستند.

نمایندگی سازمان ملل متحد با استناد به نظرسنجی مؤسسه‌ «گالوپ» گفته است که ۹۵ درصد مردم افغانستان خود را در رنج می‌دانند و میانگین امید به زندگی در پنج سال گذشته کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است که زمین‌لرزه در هرات و بازگشت بی‌سابقه‌ی مهاجران از کشورهای همسایه، تأثیر مخرب شوک‌های مکرر بر وضعیت افغانستان را نشان داده و بر نیاز به مشارکت و حمایت پایدار بین‌المللی تأکید کرده است.

ایندریکا راتوات، معاون یوناما و هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که ضروری است که در تعهد خود به اصول حقوق بشر، برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در سال ۲۰۲۴ ثابت قدم بمانیم.

او افزوده است که آنان همچنان زنان را به‌عنوان شرکای کلیدی در کار خود می‌دانند و به ارائه‌ی کمک توسط زنان برای زنان مطابق به خواسته‌های مردم افغانستان ادامه خواهند داد.

سازمان ملل متحد ‌پیش از این اعلام کرده بود که ۲۳.۷ میلیون نفر در سال جاری میلادی در افغانستان نیاز به کمک‌های بشردوستانه خواهند داشت.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به نیازهای این افراد خواستار ۳.۰۶ میلیارد دالر کمک شده بود.