کمک 82 میلیون دالری صندوق جمعیت سازمان ملل برای افغانستان

اطلاعات روز:‌ وزارت اقتصاد و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد دیروز توافق‌نامه‌‌ای را امضا کردند که بر اساس آن، این صندوق 82 میلیون دالر را در هفت بخش عمده به افغانستان در پنج سال آینده کمک می‌کند. انت رابرتسن، نماینده‌ی صندوق جمعیت سازمان ملل در کشور، امضای این توافق‌نامه را برای رشد بخش‌های مختلف مهم خواند.

او گفت که با امضای این توافق‌نامه، همکاری‌های سازمان ملل متحد با افغانستان از سر گرفته شد و همکاری‌های این سازمان در سال‌های ‌آینده با این کشور ادامه می‌یابد. رابرتسن تأکید کرد، این سازمان در پنج سال آینده برای بهبود وضعیت حقوق جوانان، زنان و جلوگیری از بحران بشری در این کشور تلاش می‌‌کند.

کمک 82 میلیون دالری، در پنج سال آینده در بخش‌های ارائه‌ی خدمات تنظیم خانواده، گسترش خدمات صحی مادران در مناطق دوردست، حقوق و نیازهای جوانان، عملی شدن قانون در زمینه‌ی خشونت علیه زنان، کاهش ازدواج‌های اجباری و زیر سن و تقویت نهادهای دولتی مصرف می‌شود.

در سیزده سال گذشته میلیاردها دالر در بخش‌های مختلف، از جمله امنیت، زنان و اقتصاد از سوی جامعه‌ی جهانی به افغانستان کمک شده؛ اما وضعیت این بخش‌ها هنوز به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود نیافته است. فساد اداری، عدم نظارت از پروژه‌ها و نبود شفافیت در مصرف پول از عوامل مهم هدر رفتن کمک‌های جامعه‌ی جهانی عنوان می‌شوند.

حال این نگرانی مطرح می‌شود که پول کمک شده‌ی جدید نیز به دلایل ذکر شده هدر نرود؛ اما وزارت اقتصاد دیروز هنگام امضای توافق‌نامه‌ی کمک 82 میلیون دالری اعلام کرد، این مبلغ پول به طور شفاف مصرف خواهد شد. حکم خان حبیبی، سرپرست این وزارت گفت، از مصرف این پول‌ها در پروژه‌های مختلف نظارت جدی می‌کنیم.

او افزود، با مصرف این پول‌ها در پروژه‌های مختلف، افغانستان در سال‌های آینده شاهد رشد چشم‌گیر در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. صندوق جمعیت سازمان ملل از سال‌ها به این طرف در بخش‌های مختلف، از جمله بهبود وضعیت حقوق بشر‌ در کشور، کمک می‌‌کند.