کابل، میزبان نشست سه‌جانبه‌ی افغانستان، پاکستان و چین

اطلاعات روز: نشست سه‌جانبه‌ای میان سران حکومت افغانستان، پاکستان و چین برای گفت‌و‌گوهای صلح دیروز در کابل برگزار شده است. سراج‌الحق سراج، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشور دیروز با تأیید این خبر به رسانه‌ها گفت، در این نشست در مقر وزارت داخله، روی مبازره با تروریزم و تطبیق پروژه‌ها بحث شده است.

به گفته‌ی او، از چند سال بدین‌سو چنین نشست‌هایی بین سران سه کشور برگزار می‌شوند و محور گفت‌‌وگوهای آن موضوعات سیاسی، اقتصادى، فرهنگی و صلح منطقه‌‌ای اند. هرچند سراج در مورد گفت‌و‌گوی دیروز سران سه کشور جزئیات بیش‌تر ارائه نکرد؛ اما گفت که برگزاری این نشست نسبت به گذشته متفاوت‌تر بوده است.

خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی کشور، معین وزارت خارجه‌ی چین و نماینده‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان در این نشست حضور داشته‌اند و به گفته‌ی سراج، نتایج این نشست به‌زودی با رسانه‌ها در میان گذاشته می‌شود. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، علاقه‌ی چین برای همکاری با افغانستان در بخش‌های مختلف، از جمله امنیت و اقتصاد، بیش‌تر شده است.

معین وزارت خارجه‌ی چین در سفرش به کابل در دو روز گذشته با رییس جمهور و رییس اجرایی روی موضوعات مختلف گفت‌وگو کرد. پیش‌تر چین اعلام کرده بود، برای پادرمیانی گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان با طالبان، آماد‌گی دارد و در این زمینه با حکومت این کشور همکاری می‌کند.

پیش‌تر یک هیأت طالبان برای گفت‌وگو در مورد صلح وارد چین شد و مقام‌های کابل، از تلاش‌های چین در زمینه‌ی گفت‌وگوهای صلح استقبال کردند. اشرف غنی در سفرش به چین، نقش این کشور را برای برقراری صلح و ثبات و رشد اقتصادی کشور مهم خواند و بر گسترش روابط دو کشور تأکید کرد.