نگرانی از افزایش مکتب‌سوزی‌های طالبان

اطلاعات روز: وزارت معارف و شماری از شهروندان از سوزاندن مکتب‌ها در شماری از ولایت‌های کشور از سوی طالبان، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان از حکومت جدید، به ویژه نهادهای امنیتی، خواسته‌اند که برای تأمین امنیت مکتب‌ها، معلمان و دانش‌آموزان، تدابیر ویژه بگیرند.

کبیر حقمل، سخنگوی وزارت معارف دیروز از افزایش حملات طالبان بر مکتب‌ها، استادان و دانش‌آموزان خبر داد و گفت، این حملات باعث می‌شود تا تعدادی از مکتب‌های دیگر در کشور مسدود شوند. بر اساس آمار ارائه شده، در حال حاضر به دلیل ناامنی و تهدید طالبان، بیش از 290 مکتب در سراسر کشور مسدود اند.

سخنگوی وزارت معارف در ادامه گفت که در یک‌و‌نیم هفته‌ی گذشته گزارش‌های بدی از وضعیت امنیتی معارف کشور به این وزارت می‌رسند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که گروه طالبان در سه هفته‌ی اخیر دست‌کم سه مکتب را در ولایت‌های ننگرهار و کنر آتش زده‌اند.

حقمل از نیروهای امنیتی خواست که از حملات بر مکتب‌ها، قتل معلمان و دانش‌آموزان جلوگیری کنند. معارف در کشور بر علاوه‌ی ناامنی و تهدید طالبان، با مشکلات زیاد دیگر نیز مواجه است. کمبود معلمان مسلکی و ساختمان برای مکتب‌ها و رسم و رواج ناپسند فراراه دانش‌آموزان دختر از مشکلات اساسی عنوان می‌شوند.

بر اساس آمارهای ارائه شده، اکنون بیش از 40 درصد مکتب‌های کشور ساختمان ندارند و هزاران دختر به دلیل رسم و رواج‌های قدیم، از مکتب رفتن محروم هستند. رییس جمهور پیش‌تر گفت که بهبود وضعیت معارف را در اولویت قرار می‌دهد؛ اما با گذشت بیش از 4 ماه از حکومت وی، هنوز اقدام جدی‌ای در این زمینه نشده است.

با این حال، سخنگوی وزارت معارف از نشست مسئولان این وزارت با رییس جمهور خبر داد. او گفت، رییس جمهور به وزارت معارف دستور داده تا یک طرح منظم را بری حل مشکلات معارف آماده کند. در همین حال، کاربران فیس‌بوک تأکید دارند، رییس جمهور فقط بر ترتیب طرح تأکید دارد و در زمینه‌ی عمل چندان توجه ندارد.