ارگ: به هیچ کشوری اجازه‌ی عملیات در افغانستان داده نمی‌شود

اطلاعات روز: پس از نشر گزار‌ش‌ها مبنی بر انجام عملیات مشترک نظامیان افغان، پاکستان و ناتو در خاک افغانستان، ارگ ریاست جمهوری این موضوع را رد کرد. در خبرنامه‌ی دفتر رسانه‌های ارگ آمده است که در خاک افغانستان به جز نیروهای امنیتی افغانستان، به هیچ کشوری اجازه‌ی عملیات نظامی داده نمی‌شود.

بر اساس این خبرنامه، مردم افغانستان از توان‌مندى نيروهاى امنيتى‌‌شان خرسند اند و در راستاى دفاع از کشور، بر آنان اعتماد کامل دارند. هفته‌ی گذشته از وزیر داخله‌ی پاکستان نقل شد که نظامیان پاکستانی در هماهنگی با نیروهای ناتو و سربازان افغان، عملیات نظامی را در خاک افغانستان انجام داده‌اند.

این مسئله واکنش تند برخی از سیاسیون از جمله‌ دفتر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور را به دنبال داشت. دفتر رییس جمهور پیشین با نشر خبرنامه‌‌ای، عملیات نظامیان پاکستانی در خاک افغانستان را تخطی آشکار از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور خوانده بود.

بر اساس این خبرنامه، مداخلات کشورهای دیگر در افغانستان قابل تحمل نیست و مردم این کشور همواره به خارجیانی که به دنبال نقض حریم افغانستان بوده‌اند، پاسخ خوبی داده‌ است. حامد کرزی در روزهای پایانی حکومتش همواره پاکستان را مسئول ناامنی کشور خواند و تأکید داشت، لانه‌های تروریزم در آن کشور اند.

در آن زمان عملیات موشکی نظامیان پاکستان به طور دوا‌م‌دار بر برخی از مناطق شرقی ادامه داشت؛ اما حکومت کرزی اقدامی را که بتواند مانع آن حملات شود، روی دست نگرفت. این مسئله واکنش‌های تندی را به دنبال داشت و حامد کرزی از سوی آگاهان و نمایندگان مجلس به عدم جدیت در برابر پاکستان متهم شد.

پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، اشرف غنی، رییس جمهور جدید به اسلام‌آباد سفر کرد و با مقام‌های آن کشور در زمینه‌های مختلف، از جمله مبارزه با تروریزم، گفت‌و‌گو کرد. در حال حاضر روابط حکومت دو کشور ظاهراً بهبود یافته و چندی پیش برای نخستین بار شش افسر ارتش برای فراگیری آموزش به پاکستان فرستاده شدند.

اما این مسئله واکنش‌هایی را به دنبال داشت و پس از آن نگرانی‌هایی مطرح شدند که نفوذ استخبارات پاکستان در افغانستان بیش‌تر می‌شود. با این همه، گفت‌و‌گوهای مقام‌های حکومتی دو کشور برای برقراری صلح دوام‌دار ادامه دارند؛ اما به باور کارشناسان، این گفت‌و‌گوها هنوز نتایج قابل ملاحظه‌‌ای را به دنبال نداشته‌اند.