پاسخ عبدالله به نگرانی رهبران جهادی: ارزش‌های جهاد پامال آرزوهای هیچ‌کس نمی‌شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی در نخستین نشست شورای وزیران به نگرانی شماری از رهبران جهادی پاسخ داد و گفت، جهاد متعلق به همه‌ی مردم است و ارزش‌های آن پامال آرزو‌های خودسرانه‌ی هیچ‌کسی نمی‌شود. اما او در ادامه هشدار داد، هرکس و گروهی که بدون نیاز افغانستان دست به اقدامی بزند، پیامدهای ناگواری در پی دارد.

شماری از رهبران جهادی، از جمله سیاف، به روز یک‌شنبه هفته‌ی روان در 26مین سال‌روز خروج ارتش شوروی در خیمه‌ی لویه جرگه‌ی کابل از بی‌توجهی به ارزش‌های جهاد و دور ماندن مجاهدین از صحنه‌ی سیاست انتقاد کردند. سیاف گفت، دور ماندن مجاهدین از صحنه‌ی سیاسی، به ثبات کشور آسیب‌های جدی می‌زند.

او گفت، کسانی‌ که می‌گویند برای عضویت در کابینه جهاد معیار نیست، آیا وطن‌فروشی و جاسوسی معیار است. پیش‌تر جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفته بود، در کابینه جهاد معیار نیست و در آن شایستگی مطرح است. با این حال، عبدالله گفت، فکر مجاهد‌زادیی در کشور جایی را نخواهد گرفت.

او افزود، گاهی از رسانه‌ها با تحریف پیام‌ها این‌ پیام داده شده که گویا جهاد دیگر ارزشی ندارد و در جمع شایستگی به حساب نمی‌آید؛ اما این پیام جمعی از مجاهدین را آزرده کرده است. رییس اجرایی گفت، به این باور نیست که وقتی شخصی رییس باشد، از مجاهدین قدردانی شده و در غیر آن، نشده است.

او مشکلات کنونی کشور را زیاد خواند و گفت، هرکسی بدون در نظرداشت نیازهای کشور اقدامی کند، پیامدهای ناگواری برایش خواهد داشت. عبدالله گفت، پیام دولت، پیام وحدت، هم‌گرایی و همکاری به ‌هدف برداشتن چالش‌های پیش‌رو برای بهبود زندگی مردم و تأمین امنیت است.

سیاف، یکی از رهبران جهادی گفته بود که در آینده‌ی نزدیک سران مجاهدین باهم یک‌جا‌ می‌شوند. رییس اجرایی گفت: «من یقین دارم که بزرگان جهادی و ملت ما همه در فکر امروز و فردای ملت و خیر و سعادت مردم افغانستان اند. همه با هم در سایه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به مشکلات رسیدگی و از فرصت‌ها استفاده‌ی خوب کنیم».

عبدالله تأکید کرد که در حال حاضر در گوشه‌ و کنار کشور ناامنی بیداد می‌زند و شهروندان در رنج هستند. او برقراری صلح را از نیازهای اساسی مردم خواند و گفت، حکومت وحدت ملی و سران مجاهدین در این راستا‌ تلاش کنند. رییس اجرایی ابراز امیدواری کرد که باقی اعضای کابینه به‌زودی معرفی و از مجلس رای اعتماد دریافت کنند.