دانش: چارچوب روابط درازمدت با ایران مشخص می‌شود

اطلاعات روز: با سفر اشرف غنی، رییس جمهور کشور به ایران، موافقت‌نامه‌ی استراتژیک میان دو کشور امضا می‌شود و با امضای آن، چارچوب سیاسی و حقوقی روابط درازمدت بین کابل و تهران مشخص خواهد شد. سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری دیروز با بیان این مطلب گفت، ایران در حلقه‌ی اول سیاست خارجی افغانستان قرار دارد.

او افزود، در شرایط کنونی روابط میان دو کشور وارد مرحله‌ی تاز شده؛ زیرا بر اساس اصول سیاست خارجی حکومت وحدت ملی، ایران در حلقه‌ی اول این سیاست قرار دارد. دانش گفت، مبنای اصلی روابط در این مرحله، درک دقیق واقعیت‌های عینی دو کشور، منافع متقابل و احترام متقابل دو دولت خواهد بود.

او افزود، رشد روز‌افزون روابط اقتصادی یکی از عرصه‌های اصلی برای همکاری میان دو کشور بوده و افغانستان برای همکاری‌های جدی در این زمینه آمادگی دارد و از دولت ایران نیز توقع دارد تا تسهیلات لازم را در زمینه‌ی فعالیت آزادِ تاجران افغانستان در ایران و نیز از مسیر خاک آن کشور فراهم سازد.

دانش این اظهارات را دیروز در دومین نمایشگاه مشترک افغانستان-ایران در کابل بیان کرد. در افتتاح این نمایشگاه محمد شریعت‌مداری، معاون رییس جمهور ایران نیز حضور داشت. دانش ابراز امید‌واری کرد که چنین نمایشگاه‌ها بتوانند زمینه‌ی آشنایی، تبادل نظر و توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دوکشور را فراهم سازند.

معاون رییس جمهور ایران در این نمایشگاه بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید کرد و از آمادگی کشورش برای همکاری در زمینه‌های صنعت، معدن، تجارت و علوم با دولت خبر داد. او گفت، ایران برای همکاری در زمینه‌های حمل‌و‌نقل، ارتباطات، توریزم، طبابت، ترانزیت و تولید انرژی با افغانستان آمادگی دارد.