سازمان ملل: تعهدات جلوگیری از تلفات غیرنظامیان عملی نشده‌اند

اطلاعات روز: سازمان ملل در گزارش خود از افزایش 25 درصدی کشتار غیرنظامیان در کشور خبر داد و اعلام کرد، تعهداتِ مبنی بر جلوگیری از تلفات آنان عملی نشده‌اند. این سازمان افزایش تلفات افراد ملکی در سال 2014 را در شش سال گذشته کم‌سابقه خوانده و می‌گوید، در این سال آمار مجموع قربانیان به ۱۰۴۸ (۳۶۹۹ کشته و ۶۸۴۹ زخمی) می‌رسد.

افزایش درگیری‌های زمینی بین نیروهای امنیتی و طالبان عامل اصلی افزایش تلفات غیرنظامیان خوانده شده است. در گزارش سازمان ملل آمده است، مرگ و جراحت‌های ناشی از درگیری‌های زمینی در سال ۲۰۱۴ در افغانستان ۵۴ درصد افزایش یافته است. مواد انفجاری و حملات انتحاری در رده‌های بعدی عوامل تلفات غیرنظامیان شناخته شده‌اند.

نیکولاس هیسم، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در کشور به روز پنج‌شنبه گذشته هنگام ارائه‌ی این گزارش گفت که عامل 72 درصد تلفات غیرنظامیان طالبان و 13 درصد دیگر نیروهای دولتی بوده‌اند. به گفته‌ی او، نیروهای خارجی در افغانستان مسئول دو درصد تلفات افراد ملکی بوده‌اند.

در گزارش سازمان ملل آمده است که حملات پاکستان در افغانستان مسئول یک درصد تلفات بوده است. بر اساس این گزارش، آمار تلفات زنان در افغانستان در سال 2014، 21 درصد و آمار تلفات کودکان 40 درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۴، ۲۹۸ زن کشته و ۵۵۶ تن دیگر زخمی شده‌اند و آمار تلفات کودکان به ۷۱۴ کشته و ۱۷۶۰ زخمی رسیده‌ است.

خشونت‌های جنسی بر کودکان توسط طرف‌های درگیر جنگ از دیگر موارد ثبت شده در گزارش سازمان ملل است. این گزارش تمام رویدادها را گزارش داده نتوانسته؛ اما این سازمان پنج رویداد از جمله‌ی چهار رویداد از سوی نیروهای پولیس‌ محلی و یک رویداد از سوی نیروهای طرف‌دار دولتی را ثبت کرده است.