حامد کرزی: افراطیت از راه سیاسی نابود شود

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور از تلاش‌های حکومت وحدت ملی در روند مذاکرات صلح حمایت کرد؛ اما گفت که پاکستان در این روند باید صادقانه و شفاف عمل کند.  حامد کرزی در ادامه تأکید کرد که افراطیت باید از راه سیاسی از بین برود، نه از راه خشونت و جنگ.

رییس جمهور پیشین به پاکستان هشدار داد، افغانستان صلح می‌خواهد، ولی برای آوردن آن تسلیم هیچ‌کسی نمی‌شود: «ما تسلیم امریکا نشدیم و به کشورهای دیگر به هیچ معنا و در هیچ شرایط تسلیم نخواهیم شد». حامد کرزی گفت که یک افغانستان مستقل، متکی به خود و صاحب عزت می‌خواهد و از روند صلح صادقانه حمایت می‌کند.

رییس جمهور پیشین در زمان حکومتش پاکستان را مسئول ناامنی‌های کشور خوانده بود. او دیروز بار دیگر از طالبان خواست که به گفت‌وگوهای صلح حاضر شوند و ابزار دست بیگانگان نشوند. رییس جمهور پیشین این اظهارات را در همایش علمی یادبود از اندیشه‌های مهاتما گاندی و خان عبدالغفورخان زیر عنوان «عنعنه‌ی عدم تشتت در منطقه» در کابل بیان کرد.

در این نشست عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، غلام احمدخان بلور، رییس حزب عوامی پاکستان، دادفر اسپنتا، مشاور سابق امینت ملی و سفیر هند حضور داشتند. کرزی در این نشست گفت که پاکستان تاکنون از ابزار افراطیت به نفع اروپا و امریکا و  بر ضد افغانستان و هند استفاده می‌کند.

به دنبال آن، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست گفت که تلاش‌های تازه برای برقراری صلح، شفاف و با در نظرداشت منافع ملی کشور پیش برده خواهد شد. عبدالله افزود که سران سیاسی و مردم در جریان این روند قرار می‌گیرند. او گفت، صلح به معنای معامله با کس و گروهی در بدل معامله با عزت مردم نیست.