رییس اجرایی: گفت‌وگو با طالبان در روزهای آینده آغاز می‌شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت که مذاکره با طالبان با در نظرداشت منافع ملی کشور، روزهای آینده آغاز می‌شود. رییس اجرایی زمان آغاز این مذاکرات را مشخص نکرد؛ اما مسئولان شورای عالی صلح به روز یک‌شنبه هفته‌ی روان در کابل گفتند، این مذاکرات در ماه حمل آغاز خواهد شد.

رییس اجرایی دیروز در دومین نشست شورای وزیران گفت که این مذاکرات به طور پنهانی پیش برده نمی‌شود و به مردم از جریان گفت‌و‌گوها اطلاع‌رسانی خواهد شد. هنوز معلوم نیست این مذاکرات از کجا و از کدام کشور آغاز می‌شود؛ اما عبدالله گفت که در این مورد در آینده جزئیات داده خواهد شد.

عبدالله گفت که برقراری صلح و ثبات در کشور آرزوی دیرینه‌ی شهروندان بوده و امیدواریم با مذاکرات تازه، صلح دایمی در کشور برقرار شود. رییس اجرایی گفت که در مذاکرات صلح حقوق مردم و دست‌آوردهای 13 ساله‌ی کشور معامله نخواهند شد و از آن به طور درست حفاظت می‌شود.

پس از به قدرت رسیدن اشرف غنی، تلاش‌ها برای مذاکرات صلح با طالبان از سر گرفته شده‌اند. رییس جمهور غنی چند روز پیش گفت، روند مذاکرات صلح به طور شفاف و در مطابقت با خواست‌های مردم پیش برده می‌شود. او برقراری صلح و ثبات دایمی در کشور را از اهداف اساسی خود عنوان کرد.

در حال حاضر یک هیأت طالبان برای مذاکرات صلح وارد اسلام‌آباد شده و قرار است در روزهای آینده، نماینده‌ی دفتر قطر طالبان نیز به این منظور وارد پاکستان شود. از سوی دیگر روابط کابل و اسلام‌آباد در چند ماه اخیر ظاهراً بهبود یافته و سفرها، دیدارها و گفت‌وگوهای مقام‌های دو کشور در زمینه‌ی صلح به طور دوام‌دار ادامه دارند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور به روز یک‌شنبه هفته‌ی روان حمایتش را از تلاش‌های حکومت وحدت ملی در زمینه‌ی صلح اعلام کرد و گفت، پاکستان در این روند باید شفاف و صادقانه عمل کند. در زمان حکومت کرزی روابط کابل و اسلام‌آباد به اوج تیرگی رسید و کرزی همواره تأکید داشت، لانه‌های تروریزم در مناطق امن پاکستان اند.

در حال حاضر شهروندان بر علاوه‌ی طالبان، از تهدید داعش نیز در هراس اند؛ اما رییس اجرایی دیروز در نشست شورای وزیران گفت، مسایل امنیتی در صدر برنامه‌های دولت وحدت ملی قرار دارند و برای مبارزه با دولت اسلامی یا داعش در کشور گفت‌وگوهای مفصل خواهد شد.