حمله‌ی حامیان داعش بر خانه‌ها در لوگر؛ عبدالله: خطر داعش دست‌کم گرفته می‌شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رييس اجرايى در نشست شورای وزیران از ظهور و خطر داعش در کشور ابراز نگرانی کرد. او دیروز گفت، گاهی در مورد ظهور و خطر داعش در کشور مبالغه می‌شود؛ اما زمانی این خطر نادیده گرفته می‌شود. رییس اجرایی در نشست شورای وزیران به ارگان‌های مربوط دستور داد تا اقدمهای کوتاه مدت٬ میان مدت و درازمدت را برای مقابله با داعش روی دست بگیرند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که حامیان داعش دیروز بر خانه‌های مردم در ولسوالی چرخ ولایت لوگر حمله کرده‌اند. مسئولان محلی لوگر گفته‌اند که این افراد با خودشان پرچم‌های سیاه داعش را دارند و در ولسوالی چرخ این ولایت مسجدها، زیارت‌گاه‌ها و هم‌چنان تلویزیون‌های مردم را آتش زده‌اند.

چندی پیش از حضور داعش در شماری از ولایت‌ها، از جمله لوگر، غزنی، سرپل و هلمند گزارش شد؛ اما این نخستین بار است که از آدرس این گروه بر خانه‌های مردم حمله‌ی مسلحانه می‌شود. کارشناسان گفته بودند، اگر حکومت برای جلوگیری از فعالیت گروه داعش اقدام نکند، احتمال دارد این گروه در بهار آینده حملات خونینی را در کشور راه‌اندازی کند.

حمله‌ی حامیان داعش بر خانه‌های مردم، هم‌زمان با داغ شدن آغاز گفت‌و‌گوهای صلح میان حکومت و طالبان انجام شده است. در همین حال، مسئولان محلی لوگر گفته‌اند، حامیان داعش در ولسوالی چرخ لوگر به مردم گفته‌اند، پس از این رهبر شما به جای ملا محمد عمر، ابوبکر بغدادی خواهد بود.

این افراد در تازه‌ترین مورد یک فرد ملکی بی‌گناه را در در لوگر کشته‌اند. محمد دین، از بزرگان قومی ولسوالی چرخ ولایت لوگر دیروز ضمن اشاره به این‌که حامیان داعش پرچم‌های سفید را پایین و به جای آن پرچم‌های سیاه را بلند می‌کنند، گفت که مردم توانایی مقابله این افراد را ندارند.

در همین حال، خلیل کمال، ولسوال چرخ می‌گوید، نیروهای دولتی بر شماری از مناطق دوردست این ولسوالی کنترول ندارند. به گفته‌ی او، اعضای گروه تروریستی جدید در ولسوالی چرخ لوگر شبانه فعالیت دارند و اموال و دارایی مردم را غارت می‌کنند. حسیب‌الله استانکزی، رییس شورای ولایتی لوگر از این مسئله به‌شدت ابزار نگرانی کرده است.

او به بی‌بی‌سی گفت، اعضای این گروه برای داعش تبلیغات می‌کنند و حکومت هرچه زودتر برای نابودی این گروه دست به کار شود. اما عبدالحکیم اسحاق‌زی، فرمانده پولیس ولایت لوگر دیروز گفت که برای مبارزه با افراد داعش در این ولایت در آینده‌ی نزدیک عملیات گسترده‌‌ای راه‌اندازی می‌شود.

او افزود، شمار نیروهای امنیتی پس از پایان این عملیات، در ولسوالی چرخ افزایش می‌یابد و از حضور افراد داعش در این ولسوالی برای همیشه جلوگیری خواهد شد. گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه به وجود آمد و این گروه در قتل انسان‌ها و نقص حقوق بشر در جهان بی‌پیشینه خوانده شده است.