سفر اتمر به قطر در آستانه‌ی آغاز گفت‌وگوها با طالبان

اطلاعات روز: هم‌زمان با داغ شدن موضوع آغاز گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان، محمد‌حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی در رأس یک هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی به دوحه، پایتخت قطر سفر کرده است. هدف اساسی این سفر آقای اتمر، گفت‌وگو با شماری از مقام‌های قطر، از جمله نخست‌وزیر این کشور در مورد مذاکرات صلح عنوان شده است.

اتمر شب یک‌شنبه هفته‌ی روان با نخست‌وزیر و شيخ عبدالله، وزير داخله‌ی قطر ديدار و گفت‌وگو کرده است. این در حالی است که قرار است یک نماینده‌ی دفتر قطر طالبان در روزهای آینده برای مذاکرات صلح وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شود. هنوز جزئیات بیش‌تری از سفر اتمر به قطر گزارش نشده است.

اما اجمل عابدى، سخنگوى رييس جمهور دیروز گفت که اتمر برای اشتراک در نشستی، به قطر سفر کرده است. قرار است این نشست در مورد افغانستان برگزار شود. او در ادامه افزود، اکنون رییس جمهور سلسله نشست‌های مشورتی را در مورد آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان شروع کرده و جزئیات آن در آینده با مردم در میان گذاشته می‌شود.

این در حالی است که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دو روز پیش در نشست شورای وزیران گفت، گفت‌وگوهای صلح با طالبان در روزهای آینده آغاز می‌شود. هرچند رییس اجرایی در مورد زمان آغاز این مذاکرات چیزی نگفت؛ اما گفته شده که مذاکرات صلح با طالبان در ماه حمل شروع می‌شود.

اکنون هیأت طالبان برای مذاکرات صلح وارد اسلام‌آباد شده و پیش از این، رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان گفت، طالبان و شبکه‌ی حقانی برای مذاکرات صلح آمادگی گرفته‌اند. او گفت‌، در این زمینه فقط قناعت ملا عمر نیاز است، ولی دو روز پیش بی‌بی‌سی گزارش داد، عمر نیز در این زمینه رضایت داده است.

طالبان نیز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که از روند صلح حمایت می‌کند و به همین منظور، دفتر طالبان در قطر باز شده است. دفتر طالبان در قطر برای گفت‌وگوهای صلح در زمان حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور گشایش یافت؛ اما پس از نصب بیرق امارات اسلامی بر فراز این دفتر، حکومت این روند را تحریم کرد.

آغاز پروژه‌ی جدید

ظاهراً با آماده شدن طالبان برای مذاکرات صلح با حکومت، گزارش‌ها در مورد فعالیت گروه داعش در شماری از ولایت‌ها افزایش یافته است. دو روز پیش گزارش شد که افراد داعش در ولسوالی چرخ ولایت لوگر خانه‌ها، زیارتگاه‌ها و تلویزیون‌های مردم را آتش زده‌اند. از سوی دیگر، دیروز از اختظاف 31 مسافر از سوی داعش در ولایت زابل گزارش شد.

با این همه، حکومت تأکید دارد، حضور جنگ‌جویان داعش در کشور به حدی نیست که از سوی رسانه‌ها بزرگ نمایی می‌شود. اما شماری از کارشناسان باور دارند، پروژه‌‌ای به نام طالبان به پایان رسیده و قرار است به جای این گروه، فعالیت‌های داعش در کشور آغاز شود.