سرنوشت نامعلوم 31 مسافر ربوده شده در شاهراه کابل-قندهار

اطلاعات روز: مردان مسلح نقاب‌پوش 31 تن از مسافر هزاره را از مسیر شاهراه کابل-قندهار از دو بس مسافربری پایین و سپس آنان را با خود برده‌اند. با گذشت دو روز، اکنون معلوم نیست که مردان مسلح نقاب‌پوش این افراد را به کجا برده‌اند و سرنوشت اسیران چه خواهد شد. اما وزارت داخله دیروز اعلام کرد، این افراد از منطقه‌ی موسوم به مقام کلی ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل اختطاف و به منطقه‌ی کندی‌ پشت این ولسوالی انتقال داده شده‌اند.

در حالی که مسئولان محلی زابل گفته‌اند، این افراد از منطقه‌ی موسوم به «پش‌کنده» از مربوطات ولسوالی شاه‌جوی زابل اختطاف شده‌اند. وزیر داخله به نیروهای پولیس دستور داده تا تلاش‌های خود را برای رهایی این افراد آغاز کند. این وزارت اطمینان داده که از تمامی امکانات موجود برای رهایی این مسافران استفاده می‌کند.

ربودن این افراد دیروز واکنش‌های شماری از کاربران فیس‌بوک را به دنبال داشت و این کاربران از سرنوشت نامعلوم 31 اسیری که به گفته‌ی آنان به چنگ افراد داعش افتاده، ابراز نگرانی کرد‌ند. شماری از کاربران فیس‌بوک از تمام ارگان‌های امنیتی خواستند، این تعداد افراد را هرچه زودتر از چنگ افراد داعش رها کنند.

ربوده شدگان پناه‌جویان بازگشته از ایران بوده و از ولایت قندهار به طرف کابل در حرکت بوده‌اند. شاهراه کابل- قندهار از مسیرهای پرخطر و ناامن به شمار می‌رود که شورشیان مسلح داخلی و خارجی در این مسیر فعالیت دارند. در گذشته تروریستان همواره موترهای مسافربری را در این مسیر متوقف و به آزار و اذیت سرنشینان آن پرداخته‌اند.

اما ربودن دسته‌جمعی 31 تن به دلیل هزاره بودن توسط افراد داعش، خبری تکان‌دهنده است و در صورت حقیقت آن، نخستین باری است که داعش فعالیت خود را در کشور مانند عراق و سوریه آغاز می‌کند. افراد داعش در این دو کشور مردم را به صورت دسته‌جمعی می‌ربایند و سپس آنان را به قتل می‌رسانند.

در حالی‌که منابع در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز از ربودن 31 مسافر خبر داد، اما عبدالخالق ایوبی، ولسوال شاه‌جوی زابل گفت، افراد مسلح 30 مسافر را شام روز یک‌شنبه از منطقه‌ی «پش‌کنده» از مربوطات این ولسوالی ربوده‌اند. به گفته‌ی او، اکثر ربوده شدگان از قوم هزاره هستند. او در ادامه افزود، بر اساس معلومات شاهدان عینی، این افراد مسلح در بین‌شان به زبان‌ خارجی، یعنی غیر از زبان‌های فارسی و پشتو صحبت می‌کرده‌اند.

ولسوال شا‌ه‌جوی گفت، به احتمال زیاد، این مسافران از سوی طالبان ربوده نشده؛ زیرا افراد این گروه در گذشته فقط موترها را تلاشی می‌کردند. او احتمال داد که این کار توسط افراد داعش در کشور صورت گرفته است. از حضور داعش از چندی به این طرف در شماری از ولایت‌ها، از جمله زابل، غزنی، هلمند و لوگر گزارش می‌شود؛ اما در یک هفته‌ی اخیر، در دو مورد از فعالیت مسلحانه‌ی آنان گزارش شده است.

دو روز پیش گزارش شد، حامیان داعش در ولایت لوگر بر خانه‌های مردم حمله کرده‌اند. داعش در عراق و سوریه ظهور کرد و این گروه در کشتار مردم عام، نقض حقوق بشر و دامن زدن به تنش‌های مذهبی بی‌پیشینه خوانده می‌شود. کارشناسان پیش‌تر هشدار دادند، اگر از فعالیت داعش در کشور جلوگیری نشود، در آینده جنایات بزرگی را از این گروه شاهد خواهیم بود.