سه روز ماتم ملی برای قربانیان حوادث طبیعی

اطلاعات روز: در نشست فوق‌العاده‌ی کابینه به ریاست محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور کشور در ارگ، به خاطر قربانیان حوادث طبیعی، سه روز ماتم ملی اعلام شد. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، در این نشست خسارات و تلفات رویدادهای طبیعی در کشور نیز بررسی شد.

در این نشست تصمیم گرفته شده تا سر از امروز در تمام نقاط کشور و سفارت‌های افغانستان در کشورهای خارج، پرچم افغانستان به مدت سه روز نیمه‌بر‌افراشته شوند. در این نشست از عالمان دینی، بزرگان قومی و مردم خواسته شده تا به خاطر قربانیان حوادث طبیعی، مراسم فاتحه و ختم قرآن برگزار کنند.

مراسم فاتحه برای قربانیان حوادث طبیعی قرار است روز یک‌شنبه در مسجد جامع ارگ و دیگر مسجدهای شهر کابل برگزار شود. حوادث طبیعی در زمستان امسال جان بیش از 250 تن را گرفته که اکثر آن از ولایت پنجشیر اند. هفته‌ی گذشته در ولایت پنجشیر بر اثر برف‌کوچ‌های سنگین، بیش از 187 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور دیروز برای دیدار و رسیدگی به وضعیت قربانیان برف‌کوچ ولایت پنجشیر، به این ولایت سفر کرد. غنی در این سفر در دیدار با خانواده‌های قربانیان پنجشیر، با آنان ابراز غم‌شریکی کرد. رییس جمهور گفت که این غم تنها غم پنجشیر نیست، بلکه غم تمام مردم افغانستان است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی برای بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته وارد ولایت پنجشیر شد و تا اکنون در این ولایت به‌سر می‌برد. تلفات ناشی از برف‌کوچ‌ها و سیلاب در زمستان امسال، به 250 تن رسیده است. پس از پنجشیر، ولایت‌های بدخشان، ننگرهار و بامیان در رده‌های بعدی قرار دارند و آسیب‌دیدگان این ولایت‌ها نیازمند کمک اند.

ویس احمد برمک، هماهنگ‌کننده‌ی کمیته‌ی ویژه‌ی رسیدگی به حوادث طبیعی گفت، در زمستان امسال در چنین حوادث ۲۷ نفر در بدخشان، ۱۱ نفر در نورستان، ده نفر در پروان و هشت تن دیگر ننگرهار از بین رفته‌اند. در هفته‌ی گذشته شماری از مسئولان ولایت بامیان در مرکز کشور از جان دادن بیش از چهار تن بر اثر برف‌کوچ خبر دادند.

ویس احمد برمک در مورد حادثه‌ی پنجشیر گفت، احتمال دارد شمار تلفات رویداد پنجشیر از 187 تن بلند برود. او در ادامه افزود که بر اساس معلومات آنان، دست‌کم یک‌صد خانه در نتیجه‌ی برف‌کوچ در پنجشیر ویران شده‌اند. برمک گفت، رساندن کمک و مواد خوراکی به خانواده‌های آسیب‌دیده‌ی ولایت پنجشیر ادامه دارد.

به گفته‌ی او، تنها به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته به ارزش پنج میلیون افغانی مواد کمکی به پنجشیر انتقال شده است. برمک گفت، مواد کمکی به ولایت پنجشیر در برخی از موارد به دلیل بسته‌بودن راه‌های رفت‌وآمد، با هلی‌کوپترها انتقال داده می‌شود. این برف‌کوچ در ولایت پنجشیر در جریان چند سال گذشته بی‌پیشینه خوانده شده است.