فرار دختر هجده ساله از چنگ طالبان در نورستان

اطلاعات روز: طالبان به‌تازگی در ولایت نورستان دختران را وادار به پیوستن به این گروه می‌کنند. هدف از این کار طالبان هنوز مشخص نشده؛ اما این گروه قبلاً دختران را در هلمند به طور اجباری برای انجام حملات انتحاری جذب کرده‌ است. در حال حاضر نگرانی از این است که دامنه‌ی چنین فعالیت‌های شورشیان افزایش پیدا کند.

شهروندان از نیروهای امنیتی تقاضا دارند که برای جلوگیری از این کار طالبان، اقدام کنند. نعمان هاتفی، سخنگوی قول اردوی 201 سیلاب در شرق کشور دیروز با تأیید این خبر گفت، طالبان قصد داشتند یک دختر را در ولایت نورستان به زور جذب کنند؛ اما این دختر پس از آگاهی از این کار، خود را به نیروهای ارتش تسلیم کرده است.

اين دختر ١٨ ساله، لعل مينه نام دارد و باشنده‌ی اصلی قريه‌ی سجين ولسوالى نورگرام نورستان است. آقای هاتفی به پژواک گفت، مخالفان مسلح، چندى قبل داخل منزل اين دختر شده‌اند تا او را جبراً به صفوف خود جذب کنند. او افزود، شب جمعه یک فرمانده طالبان با تعدادی از افرادش برای این کار وارد خانه‌ی پدر دختر شده؛ اما دختر ناوقت شب، هنگام خواب آنان، با یک میل کلاشینکوف از خانه‌اش فرار کرده و خود را تحویل نیروهای ارتش داده است.

او افزود که این دختر به کمک سران قومى و ولسوال نورگرام، به ولايت لغمان انتقال يافته و فعلاً جانش در خطر نیست. هاتفى در ادامه تأکید کرد، نيروهاى اردو به منزل اين دختر رسيده و امنيت اعضاى خانواده‌ی وی نیز تأمین شده است. در همین حال، حافظ عبدالقيوم، سرپرست ولايت نورستان وقوع این رویداد را تأیید کرده است.

به گفته‌ی او، در این مورد هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست و پس از تحقیقات، جزئیات بیش‌تر ارائه می‌کند. طالبان تروریست تا کنون در این زمینه واکنش نشان نداده؛ اما چنین کار‌هایی از سوی افراد این گروه در جریان سال‌های گذشته در شماری از ولایت‌های کشور صورت گرفته است.