وزارت دفاع: نمی‌گذاریم طالبان از هلمند فرار کنند

اطلاعات روز: وزارت دفاع ملی اعلام کرد که طالبان از ولسوالی سنگین ولایت هلمند عقب رانده شده و در حال حاضر تلاش داریم تا آنان به ولایت‌های هم‌جوار هلمند فرار نکنند. به گفته‌ی مقام‌های این وزارت، نیروهای امنیتی در عملیات ذوالفقار در هلمند پیش‌روی خوبی داشته و در حال حاضر طالبان قصد فرار را دارند.

دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع دیروز گفت، ولسوالی سنگین ولایت هلمند از وجود طالبان پاک‌سازی شده است. او افزود که اکنون عملیات به مظنور پاک‌سازی شورشیان در شماری از ولسوالی‌های دیگر هلمند جریان دارد و در نهایت تلاش ما این است تا افراد این گروه در ولایت‌های قندهار، ارزگان، زابل، فراه و نیمروز پناه‌گاه امن پیدا نکنند.

وزیری گفت که عملیات ذوالفقار در ولایت هلمند موفقانه پیش برده می‌شود و در این زمینه کدام نگرانی وجود ندارد. این عملیات دو هفته پیش در ولایت هلمند برای سرکوب شورشیان راه‌اندازی شد و تا کنون ادامه دارد. تا هنوز در عملیات ذوالفقار در هلمند صدها طالب و چندین نفر از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

نیروهای امنیتی برای نخستین بار این عملیات را به طور مستقلانه پیش می‌برند و قرار است تا چند هفته‌ی آینده پایان یابد. جنرال کورت فیولر، معاون فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در کشور چند روز پیش این عملیات را موفق خواند و گفت، نیروهای افغان تمام مناطق ولسوالی سنگین هلمند را از وجود شورشیان پاک‌ کرده‌اند.

در حال حاضر عملیات علیه طالبان در آستانه‌ی مذاکرات صلح ادامه دارد. قرار است مذاکرات صلح با طالبان در ماه آینده رسماً آغاز شود. پاکستان وعده داده، بر طالبان فشار وارد می‌کند تا وارد این مذاکرات شوند. این کشور هم‌چنان هشدار داده، اگر طالبان وارد مذاکرات صلح نشوند، پناه‌گاهای آنان دیگر در پاکستان جایی نخواهند داشت.