رییس جمهور سفرش به تهران را به تعویق انداخت

اطلاعات روز: محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور کشور در پی حوادث طبیعی مرگ‌بار در کشور، سفرش به تهران را به تأخیر انداخت. قرار بود رییس جمهور امروز به دعو‌ت رسمی حسن روحانی، رییس جمهور ایران به تهران سفر کند. اشرف غنی دیروز در برنامه‌ی تلویزیونی گفت که خطر حوادث طبیعی در کشور از بین نرفته و هنوز خطر قابل پیش‌بینی است.

او افزود، به همین دلیل، سفرش به تهران را به تعویق انداخته و در یک فرصت مناسب به این کشور سفر خواهد کرد. رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش گفت، بر اساس تجارب سال‌های گذشته، 6 ماه در افغانستان خطر سیلاب و 6 ماه خطر خشک‌سالی است؛ بر اساس این تجربه‌ها، نیاز به ایجاد ظرفیت لازم داریم تا بتوانیم خسارات چنین حوادث را کم کنیم.

این اظهارات او پس از حوادث طبیعی مرگ‌بار در ولایت پنجشر و ولایت‌های دیگر بیان شد. بر اثر برف‌کوچ در پنجشیر در هفته‌ی گذشته، حدود 187 تن جان دادند و دها تن دیگر زخمی شدند. در مجموع در حوادث طبیعی در سال روان بیش از 255 تن در کشور جان داده و صدها جریب زمین‌ زراعتی تخریب شده‌اند.

با این حال، رییس جمهور دیروز گفت که در صدد آنیم تا با یک ارزیابی سراسری، اندازه‌ی آسیب و خسارات وارد شده را در سطح هر ولایت دریابیم تا اقدام‌های بعدی برای بازسازی و انکشاف بر اساس آن انجام شوند. او افزود، ما با مشکل خیلی بزرگی مواجه شده‌ایم و خسارات وارده از این حوادث، ما را در میان‌مدت با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد.

او افزود که در بسیاری ساحات باغ‌ها و کشت‌های مردم تخریب، حیوان‌ها و خانه‌های مردم از بین رفته‌اند. رییس جمهور گفت، برای بهبود روحی، صحی، اجتماعی و اقتصادی آسیب‌دیدگان اقدام خواهد شد. او گفت که خسارات وارده از این حوادث، ابعاد وسیع دارد و ضرورت به کمک‌های وسیع و همه‌جانبه است.

او افزود که به همین منظور، به اداره‌های مربوطه هدایت داده‌ام تا یک صندوق امداد ایجاد شود و به این وسیله مردم و تاجران ملی بتوانند کمک‌های‌شان را به مردم آسیب‌دیده برسانند. رییس جمهور گفت، هدف از ایجاد این صندوق، جلوگیری از پراگندگی و حیف‌و‌میل کمک‌ها است: این تصمیم بر اساس درس‌های قبلی، به‌ویژه حادثه‌ی ارگو، گرفته شده است.

او گفت که کمک‌های غیرنقدی تا حد زیادی در توانایی حکومت است و مردم و تاجران ملی برای آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی کمک نقدی کنند. او در ادامه افزود، افغانستان نیاز به یک سیستم منسجم مدیریت آب دارد تا زراعت، مال‌داری، سبزی‌کاری و باغ‌داری در شرایط قابل اعتماد صورت بگیرد.