ملا عمر به نمایندگانش اجازه‌ی اشتراک در گفت‌وگوهای صلح را داد

اطلاعات روز: قاری دین‌محمد، از اعضای ارشد طالبان اعلام کرده است که گفت‌وگوهای صلح هفته‌ی آینده‌‌ از کابل آغاز می‌شود. او دیروز به یکی از خبرگزاری ترکیه گفته است که ملا ‌عمر به‌تازگی به نمایندگان خود دستور داده تا گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان را هفته‌ی آینده از کابل آغاز کنند.

به گفته‌ی دین‌محمد، ملا عمر به‌زودی نمایندگان خود برای اشتراک در این گفت‌وگوها را معرفی می‌کند. مقام‌های حکومتی هنوز در این مورد واکنش نشان نداده؛ اما عبدالله عبدالله، رییس اجرایی پیش‌تر گفته بود، گفت‌وگوهای صلح با طالبان در آینده‌ی نزدیک آغاز می‌شود. از سوی دیگر، گزارش شده بود، مذاکره با طالبان در ماه مارچ آغاز خواهد شد.

با این‌حال، قاری دین‌محمد می‌گوید که ملا عمر برای گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان آماده است‌. این در حالی است که چندی پیش نمایندگان طالبان برای گفت‌وگوهای صلح وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شدند و قرار بود، در همین هفته نماینده‌ی طالبان از دفتر قطر نیز وارد پاکستان شود.

مقام‌های امریکا، پاکستان و چین گفته‌اند، از گفت‌وگوهای صلح طالبان با دولت افغانستان حمایت می‌کنند. اخیراً روابط کابل و اسلام‌آباد نیز ظاهراً بهبود یافته و مقام‌های دو کشور در چند هفته‌ی اخیر، این روابط را بی‌پیشینه خوانده‌اند. هم‌چنان مقام‌های پاکستان گفته‌اند، اگر طالبان با گفت‌وگوهای صلح مخالفت کنند، دیگر لانه‌های آنان در این کشور جایی نخواهند داشت.

در همین حال، امر سنا، سفیر هند در کابل از نقش پاکستان در گفت‌وگوهای صلح استقبال کرد؛ اما گفت که انتظار داریم این مذاکرات مطابق خواست مردم افغانستان باشند. ظاهراً نقش پررنگ پاکستان در مذاکرت صلح و سیاست اشرف غنی در قبال اسلام‌آباد، باعث سردی روابط هند و کابل شده است.

رییس جمهور غنی خرید سلاح‌های سنگین برای نیروهای امنیتی از هند را به حالت تعلیق در‌آورد و کارشناسان این کار او را بهبود روابط افغانستان و پاکستان، عنوان کردند. از سوی دیگر، غنی پس از رسیدن به قدرت، سفر به اسلام‌آباد را اولویت داد و با وجود دعوت نخست‌وزیر هند برای سفر رسمی به این کشور، هنوز به هند سفر نکرده است.

با این‌حال، سفیر هند در کابل به شبکه‌ی یک گفت، پاکستان در کنار این‌که از شبه‌نظامیان تندرو برای ویرانی افغانستان کار می‌گیرد، گاهی حتا سربازان ارتشش را نیز به این کشور می‌فرستد. او افزود، حکومت پاکستان در افغانستان و هند از نیروهای نیابتی استفاده می‌کند.