وزارت داخله: 400 طالب در عملیات ذوالفقار کشته شده‌اند

اطلاعات روز: وزارت داخله «ذوالفقار» را موفق‌ترین عملیات ضدشورشیان در کشور خواند و اعلام کرد، در این عملیات حدود 400 شورشی، به‌شمول 36 فرمانده آنان، کشته شده‌اند. صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارت دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، در این عملیات یک کارخانه‌ی ماین‌سازی و ذخیره‌گاه سلاح مخالفان نیز نابود شده‌اند.

او افزود که در جریان این عمليات ٢٨٣ حلقه ماین توسط تیم مهندسی پولیس خنثا شده و برخى مناطق، به‌شمول ١٤ قريه‌ی ولسوالى سنگين، نیز از وجود طالبان پاک‌سازی شده‌اند. سخنگوی وزارت داخله گفت، در عملیات ذوالفقار یک فرد ملکی کشته شده و نیروهای امنیتی در تلاش جلوگیری از تلفات غیرنظامیان هستند.

اما او در مورد تلفات نیروهای امنیتی در این عملیات جزئیات ارائه نکرد. عملیات ذوالفقار به تاریخ 26 دلو ماه گذشته از برخی از ولسوالی‌های ولایت هلمند بر ضد طالبان آغاز شد و حال این علمیات در ولایت‌های قندهار و فراه نیز جریان دارد. صدیقی گفت، در عملیات ذوالفقار هماهنگی ميان نیروهای امنیتی وجود دارد.

این در حالی است که دیروز مسئولان محلی ولایت هلمند اعلام کردند، طالبان در لسوالی مارجه‌ی این ولایت حدود 400 خانواده را محاصره کرده‌اند. ولسوال مارجه گفت، طالبان مسلح از این تعداد خانواده‌ها در درگیری با نیروهای امنیتی کشور به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

اما او اطمینان داد که این تعداد خانواده‌ها در آینده‌ی نزدیک از محاصره‌ی طالبان نجات داده می‌شوند. هلمند در جنوب کشور از ولایت‌های ناامن است که شورشیان داخلی و خارجی، به‌ویژه پاکستانی و چچینی در این ولایت فعالیت دارند. با راه‌اندازی عملیات ذوالفقار علیه این شورشیان، انتظار می‌رود که فعالیت آنان در هلمند متوقف شود.

سخنگوی وزارت داخله در نشست خبری دیروز از معرفی ١٤ مأمور پولیس به اتهام غفلت وظیفه‌ای در حمله‌ی شورشیان بر فرماندهی پولیس لوگر به دادستانی خبر داد. او گفت، این افراد هنگام حمله‌ی طالبان در محل حضور داشته و وزارت داخله دستور داده تا از آنان در این زمینه تحقیقات شود. در این حمله ٢٠ پوليس کشته و ده‌ها تن دیگر آنان زخمی شدند.