معترضان به سران حکومت: در قبال 30 مسافر ربوده‌شده سکوت نکنید

اطلاعات روز: ده‌ها فعال مدنی، اعضای شوراهای ولایتی و باشندگان ولایت بلخ از سکو‌ت سران حکومت وحدت ملی در قبال سرنوشت 30 مسافر ربوده‌شده از شاهراه کابل-قندهار، انتقاد کردند. آنان دیروز با راه‌اندازی تظاهراتی گسترده در شهر مزار شریف، از رییس جمهور خواستند، به سکوتش در این زمینه هرچه زودتر پایان دهد.

معترضان با حمل شعارهایی چون «تبعیض بس است، قوم‌گرایی تا چه وقت، من هزاره هستم، خشونت و جنگ بس است، آزادی حق مسلم همه‌ی ما‌ست و حکومت عدالت را تأمین کند» از سران حکومت و جامعه‌ی جهانی خواستند، هرچه زودتر 30 مسافر ربوده‌شده‌ی هزاره را از چنگ ربایندگان نجات دهند.

 معترضان ربودن مسافران در شاهراه کابل-قندهار را کاری غیرانسانی و ظالمانه خواندند و هشدار دادند، اگر حکومت به خواست‌های آنان رسیدگی نکند، دامنه‌ی تظاهرات‌شان را گسترش خواهند داد. محمدقاسم پیوند، مسئول برگزاری تظاهرات دیروز به رسانه‌ها گفت که ربودن 30 مسافر به دلیل هویت قومی، بی‌ثباتی و نفاق را در کشور افزایش می‌دهد.

او افزود که اگر حکومت در این زمینه به سکو‌ت خود ادامه دهد، پیامدهای خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. در پایان تظاهرات دیروز قطع‌نامه‌‌ای سه‌ماده‌ای نیز صادر و در آن از سران حکومت خواسته شد تا ربوده‌شده‌ها را هرچه زودتر از چنگ ربایندگان رها کنند. در ادامه‌ی این قطع‌نامه آمده است، دولت در مقابل تبعیض سکوت نکند و در مبارزه با گروه‌های تروریستی از خود شجاعت به خرج دهد.

به روز دوشنبه هفته‌ی گذشته مردان مسلح نقاب‌پوش حدود 30 مسافر هزاره را از شاهراه کابل-قندهار از دو بس مسافربری پایین و به جای نامعلومی انتقال داد‌ند. با گذشت هفت روز از ربودن این افراد و تلاش‌های بزرگان قومی برای رهایی آنان، هنوز رد پای این مسافران معلوم نیست.

در چند روز گذشته در این زمینه معلومات ضد‌و‌نقضی در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده‌اند. ولسوال شاه‌جوی می‌گوید، 30 مسافر از سوی افراد وابسته به داعش اختطاف شده؛ اما سرپرست ولایت زابل گفته است، آن‌ها از سوی لشکر جنگوی ربوده شده‌اند. با این وجود، مسئولیت ربودن این مسافران را هیچ گروهی بر عهده نگرفته و معلوم نیست، 30 مسافر اکنون توسط کدام گروه و کجا نگهداری می‌شوند.