عملیات نجات ربوده‌شده‌ها؛ 30 مسافر هنوز در چنگ ربایندگان اند

اطلاعات روز: پس از ربوده‌شدن 30 مسافر‌ هزاره از شاهراه کابل-قندهار، تلاش‌های بزرگان قومی برای رهایی آنان آغاز شدند؛ اما این تلاش‌ها نتیجه‌ا‌ی نداشتند. حال مقام‌های محلی زابل می‌گویند که برای رهایی این مسافران، عملیات کماندوی ارتش آغاز شده و در صورت نیاز در روزهای آینده، از قوای هوایی نیز کار گرفته می‌شود.

عطاجان بیان، رییس شورای ولایتی زابل گفت، در این عملیات تا هنوز حدود 60 تن از شورشیان کشته و زخمی شده‌اند. اما او افزود که هنوز معلوم نیست این کشته‌شدگان و زخمیان افراد طالبان بوده‌اند یا داعش. اما جنرال غلام‌سخی روغ لیونی، فرمانده پولیس زابل گفت، در جریان این عملیات بیش از 32 تن از افراد وابسته به گروه داعش کشته شده‌اند.

او در مورد سرنوشت مسافران چیزی نگفت و افزود، در این عملیات به نیروهای امنیتی و غیرنظامیان آسیبی نرسیده است. هنوز به طور دقیق معلوم نیست مسافران در کجا نگهداری می‌شوند؛ اما گل‌اسلام، سخنگوی والی زابل گفت که عملیات برای رهایی آنان در ولسوالی خاک افغان زابل آغاز شده است.

به گفته‌ی او، بر اساس اطلاعات استخباراتی، ربایندگان، مسافران را به ولسوالی خاک افغان انتقال داده‌اند. اما تا هنوز این عملیات برای رهایی 30 مسافر ربوده‌شده نتیجه نداده و با گذشت 9 روز، هنوز سرنخی از آنان در دست نیست. انتقادها در این زمینه افزایش یافته و چند روز پیش صدها تن در مزار شریف با راه‌اندازی تظاهراتی، از کم‌توجهی دولت در قسمت رهایی 30 مسافر، انتقاد کردند.

پیش از این تظاهراتی در کابل نیز در پیوند به این قضیه راه‌اندازی شد و معترضان از سران حکومت خواستند، برای رهایی مسافران ربوده‌شده، هرچه زودتر اقدام کند. تا هنوز در این مورد گزارش‌های ضدونقیضی وجود دارند. مسئولان محلی زابل گاهی ربودن این افراد را کار کاهش داعش خوانده و زمانی آن را به لشکر جنگوی نسبت داده‌اند.

معلوم نیست که انگیزه‌ی ربودن این مسافران چه بوده و مشخصاً کدام گروه در این کار دست دارد. اما سخنگوی والی ولایت زابل طالبان را مسئول ربودن این مسافران خواند و گفت، نیروهای امنیتی با راه‌اندازی عملیات، در تلاش رهایی آنان اند. او افزود که در این عملیات برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی، از حتیاط کار گرفته می‌شود.

سخنگوی والی زابل گفت، نیروهای امنیتی در این عملیات مناطق حساس شورشیان را هدف قرار خواهند داد. از سوی دیگر، دیروز گزارش شد که جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار نیز به زابل رفته و فرماندهی عملیات نجات ربوده‌شده‌ها را او به عهده دارد.