وزیر دفاع پاکستان: کنار گذاشتن شبکه‌ی حقانی در گفت‌وگوهای صلح، سودی ندارد

اطلاعات روز: خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان در تازه‌ترین اظهاراتش، سهیم‌شدن شبکه‌ی حقانی در مذاکرات صلح را مهم خوانده و گفته است، کنار گذاشتن گروهی در این روند، سودی نخواهد داشت. شبکه‌ی تروریستی حقانی در فهرست سیاه امریکا است و این شبکه‌ در چند سال گذشته مسئولیت چندین حمله‌ی خونین تروریستی را در کشور به عهده گرفته است.

با این‌حال، وزیر دفاع پاکستان به بی‌بی‌سی گفته است که اگر در روند مذاکرات صلح افغانستان بر علاوه‌ی رهبری طالبان معروف به شورای کویته، شبکه‌ی حقانی سهم بگیرد، موفقیت این روند در عمل سرعت می‌گیرد. به گفته‌ی او، پاکستان صلح می‌خواهد و نقش مثبت خود را در دست‌یابی به صلح انجام خواهد داد.

بر بنیاد گزارش‌ها، قرار است گفت‌وگوهای صلح حکومت با طالبان در هفته‌ی روان آغاز ‌شود. ملا عمر، رهبر طالبان آمادگی خود برای این مذاکرات اعلام کرده است. پس از گفت‌وگو‌های مقام‌های افغانستان و پاکستان در مورد صلح، پاکستان گفته است اگر گروه‌های تروریستی وارد مذاکرات صلح نشوند، دیگر لانه‌های‌شان در این کشور جایی نخواهند داشت.

در حال حاضر مرکزهای اکثر گروه‌های تروریستی، به‌شمول شبکه‌ی حقانی، در پاکستان اند. کارشناسان همواره گفته‌اند، پاکستان از طریق این گروه‌های تروریستی جنگ نیابتی خود در افغانستان را پیش می‌برد. اما وزیر دفاع پاکستان به‌تازگی می‌گوید، کشورش گروهی به نام شبکه‌ی حقانی را به رسمیت نمی‌شناسد و خواستار از میان رفتن این گروه است.

این اظهارات وی پس از بهبود روابط ظاهری کابل و اسلام‌آباد صورت گرفته است. با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، مقام‌های دو کشور مذاکرات صلح را از سر گرفتند و رییس جمهور چندی پیش آن را کم‌سابقه خواند. با گذشت چند ماه از گفت‌‎وگو‌های پنهانی و سفرهای متعدد مقام‌های پاکستان به افغانستان، هنوز در این زمینه جزئیات دقیقی ارائه نشده است.

شماری از رهبران جهادی و سران احزاب سیاسی چندی پیش گفتند، توافق با کشورهای همسایه در مسایل ملی نباید از چشم‌دید مردم پهنان گذاشته شود. پس از آن اشرف غنی با حامد کرزی، ریس جمهور پیشین، شماری از رهبران جهادی، شماری از فعالان زن و بزرگان قومی دیدارهای مشورتی داشت و در مورد روند صلح با آن‌ها گفت‌وگو کرد.