ابراهیمی: انتخابات پارلمانی در وقت معین آن برگزار شود

اطلاعات روز: عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان در نشست گشایش سال پنجم دور شانزدهم شورای ملی گفت، انتخابات پارلمانی باید در وقت معین آن برگزار شود. او در ادامه افزود، برای اصلاح نظام انتخاباتی، عملا اقدام شود و کمیسیونی در این راستا از سوی حکومت توظیف شود.

رییس جمهور غنی دیروز گفت که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به‌زودی تشکیل می‌شود تا روی ایجاد اصلاحات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت کار کند و فضای مناسبی برای برگزاری انتخابات به وجود بیاید. اما عبدالرحمان هوتکی، معاون کمیسیون انتخابات ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را بی‌معنا خوانده و گفته است، این کمیسیون صلاحیت برکناری مقام‌ها یا کمیشنران نهادهای انتخاباتی را ندارد.

به گفته‌‌ی او، تا وقتی جرم کمیشنران ثابت نشود، آنان برای شش سال دیگر به کارشان ادامه خواهند داد. هوتکی گفته است، توافق رییس جمهور و رییس اجرایی برای اصلاح نظام انتخاباتی پیش از تشکیل حکومت وحدت ملی صورت گرفته و آن جنبه‌ی عملی نخواهد داشت: ایجاد کمیسیون بالای کمیسیون‌های ملی اصلاً مفهومی ندارد.

با گذشت بیش از چهارماه از توافق اشرف غنی و عبدالله برای اصلاح نظام انتخاباتی، هنوز در این زمینه اقدام عملی نشده است. در حالی که با نزدیک شدن انتخابات پارلمانی، شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات و مدنی از حکومت تقاضا دارند، هرچه زودتر کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را ایجاد کند.

نمایندگان مجلس و نهادهای متذکره تأکید دارند، بدون اصلاحات نظام انتخاباتی برگزاری انتخابات پارلمانی مانند انتخابات ریاست جمهوری با تقلب برگزار می‌شود و نتایج آن، مشکلات خطیری را در کشور به وجود می‌آورد. اما رییس جمهور و رییس اجرایی هنوز روی ایجاد این کمیسیون به توافق نهایی نرسیده و بین آنان اختلاف وجود دارد.

مطابق قانون اساسی، انتخابات پارلمانی باید به تاریخ دوم ثور سال آینده برگزار شود؛ اما احمد‌یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات پیش‌تر گفت، به دلیل نبود بودجه، به احتمال زیاد، برگزاری این انتخابات چند ماه به تأخیر می‌افتد. رییس کمیسیون انتخابات گفته بود، قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی هم‌زمان برگزار شوند.