پی‌گیری روند صلح؛ سومین سفر اشرف غنی به عربستان سعودی

اطلاعات روز: محمد‌اشرف غنى، رييس جمهور کشور دیروز در رأس یک هیأت بلندپایه‌ی دولتی به عربستان سعودى رفت. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، اشرف غنی در این سفر دو روزه، با ملک سلمان ابن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و شماری دیگر از مقام‌های این کشور نیز دیدار می‌کند.

در این سفر، اشرف غنی را حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، انجنیر محمدخان معاون اول ریاست اجرایی، معین سیاسی وزارت خارجه، عبدالسلام رحیمی رییس عمومی اداره‌ی امور و معصوم استانکزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح همراهی می‌کنند. پس از انتخاب اشرف غنی به عنوان رییس جمهور، این سومین سفر او به عربستان است.

سفر رسمی دیروز اشرف غنی به عربستان در آستانه‌ی آغاز گفت‌وگوهای صلح حکومت با طالبان صورت گرفت. عربستان با پاکستان روابط نزدیک دارد. به باور کارشناسان، نقش این کشور در گفت‌وگوهای صلح حکوت با طالبان مهم است. آنان می‌گویند که رییس جمهور در تلاش جلب کمک و حمايت عربستان سعودی در روند صلح است.

گفته می‌شود که دولت عربستان با گروه طالبان نیز رابطه‌ی خوبی دارد. اما تصمیم اخیر حکومت مبنی بر گفت‌وگوهای صلح با طالبان، انتقادهای تند‌ شماری از سران احزاب سیاسی، اعضای شواری ملی و نهادهای مدنی را به دنبال داشته‌اند. آنان تأکید دارند، حامی گفت‌وگوهای صلح هستند؛ اما رییس جمهور نباید این روند را در خفا پیش ببرد.

مقام‌های پاکستان با نمایندگان طالبان چندی پیش در مورد روند صلح گفت‌وگو کرده‌اند؛ اما مقام‌های حکومت‌ در این زمینه هنوز هیچ معلوماتی را با مردم شریک نکرده‌اند. رییس جمهور و رییس اجرایی تا هنوز صرف اطمینان داده‌اند که در مذاکرات صلح دست‌آوردها حفظ خواهند شد. گفته می‌شود که مذاکرات صلح در ماه روان آغاز می‌شود.